Opis:
ZBRYLENIE
Sekcja Rzeźby OW ZPAP
Galerie DAP1, DAP2 i DAP3 Domu Artysty Plastyka OW ZPAP przy ul. Mazowieckiej 11A w Warszawie
Wystawa w dniach od 6 do 29 czerwca 2025 roku
Wernisaż w piątek 6 czerwca 2025 roku o godzinie 18:00
„ZBRYLENIE” to tytuł tegorocznej wystawy Sekcji Rzeźby Okręgu Warszawskiego.
Sekcja Rzeźby Okręgu Warszawskiego skupia szeroki krąg rzeźbiarzy Warszawy, jesteśmy częścią ZPAP – związku, który już od ponad stu lat zrzesza artystów plastyków z całego kraju. W tegorocznej wystawie rzeźby bierze udział 44 artystów.
„ZBRYLENIE” nawiązuje do podstawowej czynności rzeźbiarskiej, którą jest łączenie brył. Bryła rozumiana jako kształt przestrzenny, jako kawał materii jest dla rzeźbiarza czymś tak elementarnym, jak litery dla pisarza. To z nich tworzymy słowa, które łączymy w zdania, którymi wypowiadamy myśl. Zbrylenie zawiera w sobie zarówno zbiór podstawowych elementów – brył, jak również proces łączenia ich w większą całość. Zbrylenie brył według logicznego przepisu tworzy formę, która z kolei tworzy rzeźbę. Tak więc zbrylenie jest naszym sposobem wyrażania idei, myśli i emocji na najbardziej elementarnym poziomie.
Krzysztof Kołodziejski – komisarz wystawy
ZBRYLENIE – czym jest a czym nie jest, niech odpowiedzą sami artyści. Zapraszamy do podążania śladem wrażliwości uczestników wystawy.
ZBRYLENIE dla każdego artysty oznacza co innego. A czym jest dla Ciebie? Zapraszamy do dialogu.
ZBRYLENIE – czym jest? Szukaj odpowiedzi podążając tropami wrażliwości każdego z 44 uczestników wystawy.
ZBRYLENIE – wspólne słowo, różne znaczenia. 44 artystów, 44 odpowiedzi. Odpowiedz swoją.
Nie narzucamy definicji. ZBRYLENIE – to intuicja, napięcie, forma. Posłuchaj, co mają do powiedzenia uczestnicy wystawy.
ZBRYLENIE – to nie tylko tytuł. Zbrylenie to proces, doświadczenie, punkt styku. Spróbuj odczytać je w pracach każdej z osób uczestniczących w wystawie.
ZBRYLENIE. Słowo jak kamień – zwarte, ciężkie, a jednak porowate.
Czy forma potrafi zatrzymać myśl? Czy dotyk marmuru przemienia się w sens?
W tej wystawie to, co twarde, styka się z tym, co ulotne. Posłuchaj brył. One mówią.
Czym jest ZBRYLENIE? Koncentracją materii czy skupieniem świadomości?
Czy to gest zatrzymania w czasie, czy próba uchwycenia tego, co niewyrażalne?
W 43 interpretacjach spotykają się intuicja i konstrukcja, duch i substancja.
ZBRYLENIE – nie forma, lecz stan.
Nie definicja, lecz doświadczenie.
Zbliż się. Patrz. Odczuwaj.
Zapraszamy do kontemplacji.
CONCRETION – what it is, and what it is not — let the artists themselves answer.
We invite you to follow the trail of sensitivity revealed in their works.
For each artist, CONCRETION means something different.
And what does it mean for you? We invite you to dialogue.
CONCRETION – what is it?
Seek the answer in the gestures and material intuitions of the 44 artists participating in this exhibition.
CONCRETION – a shared word, divergent meanings.
44 artists. 44 responses. What will yours be?
We offer no definitions.
CONCRETION is intuition, tension, and form.
Listen to what the artists have to say — not in words, but in matter.
CONCRETION is not just a title.
It is a process, an experience, a point of contact.
Try to read it in the work of each participant.
CONCRETION. A word like stone — compact, heavy, yet porous.
Can form hold a thought? Can the touch of marble be translated into meaning?
Here, the solid meets the ephemeral.
Listen to the forms. They speak.
What is CONCRETION?
A condensation of matter or a concentration of awareness?
A gesture of suspension in time, or an attempt to capture the ineffable?
Across 44 interpretations, intuition and structure, spirit and substance, converge.
CONCRETION — not a form, but a state.
Not a definition, but an experience.
Come closer. Look. Feel.
We invite you to contemplate.
Olga Prokop-Miśniakiewicz