Opis:
Wystawa w dniach 06 – 31.05.2022 r.
Galeria DAP+DAP3
Ul. Mazowiecka 11a, Warszawa
Na wystawie prezentowana jest twórczość sześćdziesięciu pięciu artystek i artystów. W swoich działaniach wykorzystują oni nie tylko klasyczne techniki tkackie, lecz także wypracowane przez siebie oryginalne techniki splotowe, między innymi z zastosowaniem druku, batiku, haftu, filcowania czy dzianiny. Wykorzystują również nietypowe surowce i materiały, takie jak papier, drewno, a nawet ziemniaczane obierki – za sprawą swoich eksperymentów wchodzą w dialog z tradycją, a jednocześnie rozwijają indywidualne wizje twórcze. W ten sposób udowadniają, że sztuka włókna oferuje nieograniczone możliwości wyrazu artystycznego.
Ich poszukiwania nie obejmują wyłącznie dziedziny techniki czy estetyki – ważny jest również przekaz i refleksyjne podejście do świata, który ich otacza. Jest to istotne w szczególności teraz, gdy musimy zmierzyć się ze skutkami wielu nieoczekiwanych, często tragicznych wydarzeń. Kiedy pod koniec maja 2019 r. odbywał się finisaż naszej poprzedniej wystawy i snuliśmy już plany co do następnej edycji, nikt z nas nie mógł przewidzieć, z czym świat będzie się zmagać przez następne lata. Pandemia, obostrzenia, kolejne lockdowny, napaść Rosji na naszych przyjaciół i sąsiadów z Ukrainy… a mimo to artystki i artyści nie milkną – dalej tworzą, dając wyraz swoim przemyśleniom i emocjom. Chciałabym wyrazić wdzięczność i podziw dla całej naszej Sekcji Tkaniny za to, że w tak trudnych czasach nie poddajemy się, że potrafimy się wspierać i pomagać sobie nawzajem.
Do zobaczenia za trzy lata.
Przewodnicząca Sekcji Tkaniny
____________________________________
Choć w pierwszych powojennych latach żakardy nadal zachwycały, wkrótce musiały ustąpić miejsca bardziej pożądanym, nowoczesnym tkaninom drukowanym. Jednak najodważniejsza odsłona filmdruków, których projekty powstawały po odwilży, równie szybko straciła serca klientów jak je zdobyła. „Pikasiaki” okazały się zbyt charakterne, a może… zbyt dalekie od tradycji? Zdecydowanie bardziej od niej oddalone niż to, co działo się w murach warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Tutaj w latach 50. Eleonora Plutyńska i Anna Śledziewska uczyły tkactwa, a siostra Eleonory Wanda Szczepanowska – barwienia surowca tkackiego przy użyciu roślin i barwników pochodzenia naturalnego. W Warszawie było także jeszcze jedno miejsce, gdzie królowało tkactwo – to założona w 1950 roku przez Marię Łaszkiewiczową w jej ocalałym domu na Bielanach Pracownia Doświadczalna Tkactwa Artystycznego. Artystki i artyści tworzyli tu wspólnie, nie tracąc swojej indywidualności artystycznej i wypracowując własny styl.
To, co działo się w środowisku warszawskim, niedługo potem stało się naszą wizytówką na arenie międzynarodowej. Aby rodzimi artyści tkaniny zyskali gotowość do przyjmowania licznych komplementów, musiało wydarzyć się jednak coś jeszcze. W 1960 roku miała miejsce rzecz bezprecedensowa – zorganizowane zostały dwie wystawy tkaniny artystycznej dwóch artystek – Magdaleny Abakanowicz i Jolanty Owidzkiej. Tkanina po raz pierwszy nie pełniła roli medium towarzyszącego przedmiotom spod znaku sztuki stosowanej, nie była ubogą siostrą malarstwa, rzeźby czy grafiki. Została oficjalnie zaliczona do grona sztuk czystych, a artyści, którzy obrali to medium, nie musieli dłużej przejmować się funkcją utylitarną tkaniny. Zyskali wolność i nową perspektywę. A niedługo później polscy artyści otrzymali zaproszenie do wzięcia udziału w pierwszym Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie. Nasza tkanina, tak niespodziewanie szorstka na tle francuskich gobelinów, została zauważona i wzbudziła zachwyt. Efektem tego były wystawy zagraniczne, z których tkaniny trafiały wprost do kolekcji muzealnych i prywatnych. Pojawił się także termin Polska Szkoła Tkaniny. Dobra passa na świecie trwała dekadę, w kraju utrzymała się przez kolejną. A potem? Dotychczasowa formuła wyczerpała się, tkanina odeszła w cień.
Od kilku lat możemy obserwować powrót tkaniny artystycznej w miejsce, które zajmowała w latach 60. i 70. Artystki i artyści nie muszą już udowadniać, że tworzą sztukę czystą, jednak obecne czasy stawiają przed nimi nowe wyzwania. Okazuje się, że tkanina to medium, które wspaniale wpisuje się w tak nośne i ważne obecnie hasła jak zrównoważony rozwój, ekologia. Wszak od zawsze wykorzystuje się tutaj naturalne włókna, a od połowy ubiegłego wieku także surowce wytworzone przez człowieka, jednak zbędne, które albo staną się częścią dzieła sztuki, albo skończą na wysypisku śmieci. Oprócz wełny, jedwabiu, lnu, bawełny, na ekspozycji mamy drewno, papier czerpany, ścinki gazet, folię, zużyte torebki herbaciane. Z jednej strony tradycja, hołd dla techniki tkackiej (na wystawie możemy zobaczyć prace artystek, które niegdyś święciły triumfy w Lozannie: Krystyny Wojtyny-Drouet i Marii Teresy Chojnackiej), z drugiej czerpanie inspiracji z przedmiotów wokół, które dzięki artyście zyskują nową rangę, co także wpisane jest w tradycje sztuki.
Rosnąca popularność tkaniny artystycznej widoczna jest w zwiększającej się z roku na rok liczbie artystów biorących udział w warszawskiej wystawie. Stanowi ona ważny przegląd osiągnięć środowiska twórców tkaniny, nie tylko ze stolicy. Podczas gdy Łódź podąża za tym, co dzieje się na tamtejszej Akademii i zwraca się w stronę mody, Warszawa ma szansę stać się w kolejnych latach wiodącym ośrodkiem tkaniny artystycznej.
____________________________________
Artyści biorący udział w wystawie:
Joanna Alexandrowicz
Krystyna Arska-Perepłyś
Barbara Basiewicz
Barbara Bielecka-Woźniczko
Bożena Bieniowska-Hołowacz
Alicja Maria Bieske-Matejak
Małgorzata Buczek-Śledzińska
Maria Teresa Chojnacka
Agnieszka Chrzanowska-Małys
Ewa Cieniak
Aleksandra Giros
Marta Goszcz
Anna Hlebowicz
Małgorzata Jabłońska
Maria Janiga
Beata Jarmołowska-Olejniczak
Bogna Jaroszewicz-Fogler
Krystyna Jatkiewicz
Maria Jełowicka
Anna Kabacińska-Banaszkiewicz
Ewa Kamieniecka
Elżbieta Kaniecka-Siegoczyńska
Bogumiła Klaudel-Rezler
Dominika Korzeniowska
Bożena Kuzio-Bilska
Anna Zuzanna Lasik
Teresa Ledóchowska-Horodyńska
Monique Lehman
Bożenna Leszczyńska
Monika Lewicka
Katarzyna Lis-Lachowicz
Karolina Lizurej
Joanna Lohn-Zając
Piotr Łazowski
Zygmunt Łukasiewicz
Ewa Łukiewska
Barbara Michałowska
Anna Michniewicz
Jolanta Mikuła
Ewa Misiak
Ewa Osińska-Rozpędek
Joanna Otto
Elżbieta Owczarek
Joanna Owidzka
Aleksandra Parol
Joanna Pasynkiewicz
Barbara Pierzgalska
Magdalena Piwko-Chudzik
Ewa Maria Poradowska-Werszler
Teresa Rucińska
Jolanta Rudzka-Habisiak
Tomasz Sadlej
Nadiya Sobolewska
Katarzyna Szymańska
Urszula Święcicka
Dorota Taranek
Joanna Tumiłowicz
Izabela Walczak
Jolanta Wdowczyk
Kamila Wojciechowicz-Krauze
Hanna Wojdała-Markowska
Krystyna Wojtyna-Drouet
Dorota Wójcik
Anna Zaniewicka-Goliszewska
Lidia Ziemińska