Opis:
Andrzej F. Filipowicz
Urodził się w 1946 roku w Radomiu. Od końca lat 70. tworzył w nurcie fotorealizmu i hiperrealizmu, a następnie odszedł od realizmu skrajnie iluzyjnego, wkraczając w obszar sztuki nieprzedstawiającej, gdzie jako prekursor nawiązał w malarstwie do teorii RZECZYWISTOŚCI POZORNEJ.
Prace, które prezentuję na wystawie, są próbą odpowiedzi na pytanie, czy obrazy nieprzedstawiające mogą być obszarem poszukiwania dowodów na istnienie w sztukach wizualnych rzeczywistości pozornej, czyli takiej, w której subiektywny obraz jest łudząco podobny do obrazu odbieranego powszechnie jako rzeczywisty.
Większość obrazów powstała z inspiracji przyrodą kanadyjską, jej bezmiarem, różnorodnością form, faktur i kolorów, a także przyrodą krajów europejskich. W trakcie moich podróży nasunęła mi się myśl o odrzuceniu w twórczości pojęć początku oraz końca i zastąpieniu ich pojęciem nieskończoności. Przyjęcie tej tezy skłoniło mnie do swobodnej transpozycji obserwowanych obrazów i przeżywanych wrażeń, co z kolei pozwoliło na zwiększenie twórczego manewru i przeniesienia własnych sugestii w układ poza, czyli w miejsce swobodnej interpretacji.
Grażyna Kilanowicz-Barecka
Absolwentka Wydziału Konserwacji Malarstwa Sztalugowego, Ściennego i Rzeźby Polichromowanej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1980 roku otrzymała dyplom z wyróżnieniem w pracowni profesora Juliusza Burszego. Po studiach kopiowała obrazy starych mistrzów, malowała portrety, miała okres fascynacji malarstwem fantastycznym i ezoterycznym. W połowie lat 90. zaczęła malować obrazy abstrakcyjne. Jest malarką poszukującą i eksperymentującą. Od paru lat maluje obrazy symboliczne.
Malując nigdy nie wiem do czego zmierzam w moich obrazach. Sądzę, że poszukiwanie jest celem samym w sobie. Błądzenie po meandrach abstrakcji, chwilowe być może powroty do form przedstawiających i nadawanie im symbolicznych znaczeń stanowi sens mojego malarstwa. W ostatnich obrazach opowiadam historie posługując się symboliką domków, miasteczek, wysp, papierowych łódeczek pływających po stawie, rzece lub morzu. W moim zamyśle i odczuciach obrazy te opowiadają nie tylko o mnie, lecz o ludziach, ich dylematach i relacjach z innymi.
Romuald Krzyżanowski
W konwencji abstrakcji niefiguratywnej znalazłem sposób na wyrażanie siebie. Proces wypełniania pustej przestrzeni płótna jest dla mnie podróżą do wewnętrznej krainy osobistych wrażeń, emocji i wspomnień. Staram się pokazać wewnętrzny świat przy pomocy różnorodnych, kształtów i barw bo jak pisał S.J. Witkiewicz; „Malarstwo jest ukazaniem sobie i innym tego obrazu, który się w nas tworzy” Szczególnie paleta zmiennych: czasem kontrastowych, kiedy indziej monochromatycznych kolorów jest tym co mnie pociąga i pozwala odzwierciedlić na płótnie kreację wyobraźni. Buduję obrazy bez aluzji – aż do nierzeczywistej rzeczywistości. Staram się, żeby moje wizje nie były jednoznaczne, aby odbiorca mógł go odczytywać według własnego kodu skojarzeń. Nie można bowiem zamknąć malarstwa czy poezji w jednej interpretacji.
Andrzej Newelski
Malarz, grafik. Prowadzi Doświadczalną Pracownię Litografii im. Pabla Picassa na warszawskiej Saskiej Kępie.
Moje twórcze próby to wyraz podziwu dla otaczającego mnie piękna. To mój podziw dla mistrzów, kompozytorów, wykonawców, malarzy, grafików i rzeźbiarzy. To próby nawiązania z nimi dialogu. Robert Schumann powiedział: „bez entuzjazmu nie ma sztuki”, a mnie entuzjazmu nie brakuje.
Nadia Sitnikova
Uczestniczka polskich Aukcji Młodej Sztuki. Urodzona w 1993 roku w Mikołajowie na Ukrainie. W 2016 uzyskała dyplom licencjacki na Wydziale Sztuk Pięknych w Kijowie, w 2018 otrzymała tytuł Magistra Sztuki Projektowania Graficznego WIT w Warszawie. Dzieli się swoimi umiejętnościami i wiedzą z dorastającym pokoleniem, prowadząc warsztaty malarskie.
Moje obrazy prowadzą widza w inny świat… Pomagają znaleźć odpowiedzi na wiele pytań i oderwać się od rzeczywistości. W pracach opieram się na stylu Jacksona Pollocka, maksymalnie podkreślając kolorystykę. Każdy widz może naładować się pozytywną energią moich obrazów, w których w większości dominują żywe, soczyste barwy.
Piotr Syski
Absolwent ASP w Warszawie. Dyplom w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego.
Projektuje plakaty, okładki do książek, ilustracje, opracowuje graficznie książki. Brał udział w Biennale plakatu w „Zachęcie” i w wielu innych konkursach i wystawach. Od ukończenia studiów zajmuje się malarstwem, prace jego wystawiane były w kraju i za granicą (Dom Aukcyjny w Paryżu) w wielu prestiżowych galeriach takich jak „Zachęta”, „Zapiecek” i inne.