• ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków

Menu
  • ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

Julia Cybis “Co widać. Teoria i praktyka”

owzpap

Wystawa w dniach: 2019-11-18 do 2019-12-08
Galeria 022
Wernisaż: 2019-11-18 18:00

Opis:

Gdy malarskie dzieło sztuki pozbawimy treści, tytułu i okoliczności powstania, gdy obraz ten wyjmiemy spod akademickich kategorii stylu, nurtu czy techniki, tym co pozostanie jest farba. „Picasso widział niebezpieczeństwo […] materialności – niebezpieczeństwo zatkania i obciążenia otwartej, powietrznej przestrzeni abstrakcji przez ciężar jedynego składnika materialnego – pigmentu”. Czy obawy Picassa były uzasadnione? Ostatecznie każdy obraz, niezależnie co przedstawia, to pewien rodzaj podłoża pokryty farbą zgodnie z jakimiś regułami warsztatowymi lub wbrew nim. Czy materialność rzeczywiście jest dla malarstwa obciążeniem? I czy aby na pewno pigment jest „jedynym składnikiem materialnym”? A co z widzem, zaopatrzonym wszak w jak najbardziej materialny narząd wzroku?

„Mówi się, że sztuka powstaje w dialogu. W wypadku sztuk zwanych wizualnymi słuszniej byłoby powiedzieć, że sztuka powstaje w wymianie spojrzeń”, zauważa Maria Poprzęcka. Mówiąc zatem o malarstwie, mówimy zawsze o naszym jego postrzeganiu. Problem percepcji dzieła sztuki podejmowany był i jest, co oczywiste, przez artystów i dydaktyków (by wymienić chociażby słynną „Teorię widzenia” Władysława Strzemińskiego), lecz również poetów, filozofów, historyków sztuki, psychologów, czy fizyków. W tak szerokim ujęciu podstawowe dla malarzy problemy stają się złożone. Dla przykładu kolor z punktu widzenia technologii malarstwa będzie pigmentem o określonym składzie chemicznym, dla fizyka – określonej długości falą promieniowania elektromagnetycznego, z kolei dla oftalmologa będzie to bodziec pobudzający receptory na siatkówce oka. Oka, które fizjolog Hermann Helmholtz opisał jako „subiektywny, cielesny organ, który nie przepuszcza obrazu, ale go zapośrednicza, z wszelkimi możliwymi aberracjami, błędami i niespójnościami”.

Praca nad wystawą była próbą nienaukowej syntezy i artystycznej interpretacji wiedzy z wymienionych dziedzin. Wejrzeniem w głąb obrazu w poszukiwaniu nowych i nieoczekiwanych rozstrzygnięć dla starych problemów. Czym właściwie jest obraz? Czy jest jakaś uniwersalna prawda obrazu? Na ile możemy zaufać temu co widzimy?

 

Julia Cybis

Urodzona w 1985 roku w Warszawie. W latach 2004-2009 studiowała na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP pod kierunkiem Wiesława Szamborskiego oraz w École Supérieure des Beaux-Arts d’Angers w ramach programu Socrates-Erasmus.

Zajmuje się malarstwem sztalugowym, malarstwem ściennym oraz ilustracją. Współtworzy dizajnerską markę Falbanka.

 

2019 – Młode malarstwo polskie, Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku

2018 – Lejanías. Arte joven polaco en la colección K. Musiał, Centre del Carme, Walencja

2017 – Tu jesteśmy, CSW Znaki Czasu, Toruń

2015 – Las drgnął i ruszył z miejsca (wystawa indywidualna), galeria aTAK, Warszawa

2014 – Art & Grill, Ogrody Działkowe Bemowo, Warszawa

2013 – Małe jest wielkie, galeria Propaganda, Warszawa

2012 – Chora sztuka, Jerozolima, Warszawa

2012 – Gorączka (wystawa indywidualna), galeria Fundacji Atelier, Warszawa

2010 – Linia Y, galeria appendix2, Warszawa

2010 – Rauchen verboten, galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa

2009 – To idzie młodość, galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa

2009 – wystawa finalistów przeglądu młodych artystów Promocje 2009, galeria Legnica

2009 – Oto powierzchnia (wystawa indywidualna), wystawa dyplomowa, galeria Aspekt, Warszawa

2009 – Chcę wyjść! Chcę wrócić do domu, galeria appendix2, Warszawa

2008 – Pamiętniki pokolenia tamagotchi, galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa

2008 – comme le soir tu fais lorsque derriere l, wystawa IV roku Ecole Superieure des Beaux-Arts d’Angers w Muzeum Sztuki Wspołczesnej Chateau d’Oiron, Francja

 Previous Post

Od zawsze do zawsze

― 23 października 2019

Next Post 

Zdzisław Lachur pro memoria

― 12 listopada 2019

Related Articles

Michał Matuszewski ― 23 kwietnia 2025 | Comment Closed

Noc Muzeów 2025

Zapraszamy do Domu Artysty Plastyka w sobotę 17 maja 2025 roku w godzinach od 18:00 do 22:00 na następujące wydarzenia.

Michał Matuszewski ― 22 kwietnia 2025 | Comment Closed

ZNOWU RAZEM

Michał Matuszewski ― 10 kwietnia 2025 | Comment Closed

Co to jest Polska?

owzpap ― 3 kwietnia 2025 | Comment Closed

Ewa Misiak – METAMORFOZY

owzpap ― 2 kwietnia 2025 | Comment Closed

Poszukiwania – pamiętania – powroty

owzpap ― 1 kwietnia 2025 | Comment Closed

Sztuka Konserwacji 2025

owzpap ― 27 marca 2025 | Comment Closed

Nabór na wystawy w 2026 roku

owzpap ― 19 marca 2025 | Comment Closed

OPÓR KOLORU Jacka Gowika
  • STRONA GŁÓWNA
  • ZWIĄZEK
  • STATUT
  • CELE
  • STRUKTURA
  • LISTA CZŁONKÓW
  • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI LISTA BIOGRAFII
  • ARTYŚCI WG DZIEDZIN
  • AKTUALNE WYSTAWY
  • ZAPOWIEDZI WYSTAW
  • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
  • WYNAJEM SAL
  • KONTAKT

ZNAJDZIESZ NAS NA:

WYSZUKIWARKA

GALERIA ART
(komercyjna galeria OWZPAP)

Telefon: +48 789 11 49 69
E-mail: galeria.art@owzpap.pl

DOM ARTYSTY PLASTYKA
(siedziba główna OWZPAP)
ul. Mazowiecka 11A
00-052 Warszawa

GALERIE
otwarte:
Wtorek – Niedziela 10:30-18:00
Poniedziałek – nieczynne

Tel.: 22 827 64 13
Fax.: 22 826 23 61
Email.: owzpap@owzpap.pl
NIP: 525 22 11 093

NUMER KONTA BANKOWEGO
Santander Bank Polska SA
05 1500 1777 1217 7007 3574 0000

Copyright © Ewa Mitera Design   Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki prywatności.