• ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków

Menu
  • ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

Grażyna Kilanowicz-Barecka
OPOWIEŚĆ O…

admin

Wystawa w dniach: 2016-10-10 do 2016-10-23
Galeria 022
Wernisaż: 2016-10-10 19:00

Opis:

„Moimi fascynacjami zawsze były znaczenia symboli, transcendencja i duchowy wymiar świata.
W połowie lat 90. stworzyłam duży cykl obrazów, których tematem była spirala. Opracowałam własną technikę strukturalną, w której te kompozycje wykonywałam. Spirala pojawiała się od zawsze wokół nas w różnych kulturach, zarówno jako osobny symbol i jako element dekoracyjny. Fascynowało mnie bogactwo jej znaczeń. Ma ona początek, lecz dąży do nieskończoności przywołując skojarzenia z początkiem istnienia wszechświata, wprowadza w sferę obcowania z pierwiastkiem tajemniczym, metafizycznym.
Symbol spirali był przez parę lat głównym elementem i powodem powstawania tych kompozycji, które wprawdzie nazywałam abstrakcyjnymi, choć były to obrazy symboliczne.
Te kompozycje tworzyłam najczęściej w formie kwadratu. W następnym okresie miejsce spirali zaczęło zajmować koło. Pojawiały się w nim piktogramy i symbole przedstawiające świat roślin i zwierząt. W obrazach tych chętnie stosowałam barwy metaliczne – najczęściej różne odcienie złota i srebra – które chętnie wykorzystuję do dziś. W sztuce dawnej miały one za zadanie wywoływać wrażenie, że oglądane dzieła mówią o sprawach wzniosłych. Miały widza przenosić w światy transcendentne i zmuszać do kontemplacji.
Najnowsze kompozycje zaczęłam wzbogacać piktogramami przedmiotów i zjawisk które znamy: drzew, wody, słońca, roślin, zwierząt, łódeczek z papieru, latarni morskich, wysp i miast. Przy ich pomocy opowiadam swoje historie.
Papierowa łódeczka wydaje mi się najbardziej odpowiednim symbolem do ukazania kruchości ludzkiej egzystencji unoszonej na falach życia. Po długim rejsie napotyka zamieszkałą wyspę lub kierując się światłem latarni morskiej, dobija szczęśliwie do stałego lądu.
Moje obrazy opowiadają także o dylematach, które dotyczą każdego z nas. O relacjach między ludzmi, o umiejętności lub braku porozumiewania się, komunikowania z innymi, tworzeniu barier lub ich obalaniu. Staram się, by moje malarstwo było bliżej człowieka i jego ziemskich spraw.
Z otaczającej mnie rzeczywistości wybieram formy, które w najprostszy, najbardziej syntetyczny sposób opisują świat i ludzką w nim kondycję.”
– Grażyna Kilanowicz-Barecka

Grażyna Kilanowicz-Barecka Absolwentka Wydziału Konserwacji Malarstwa Sztalugowego, Ściennego i Rzezby Polichromowanej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1980 roku otrzymała dyplom z wyróżnieniem w pracowni profesora Juliusza Bursze. Po studiach kopiowała obrazy starych mistrzów, malowała portrety, miała okres fascynacji malarstwem fantastycznym i ezoterycznym. Ilustrowała dla wydawnictw książkowych i prasowych. W połowie lat 90. zaczęła malować obrazy abstrakcyjne i pisać wiersze. Jest malarką bezustannie poszukującą i eksperymentującą. Posługuje się różnymi technikami malarskimi – olejem, akrylem, temperą, pastelami, a także stosuje własne techniki strukturalne.
Twórczość jej przechodzi co parę lat metamorfozy. Od malarstwa przedstawiającego – do abstrakcji, od obrazów strukturalnych o szlachetnej, spatynowanej kolorystyce – do kompozycji w gamach złota, ostrych różów, oranży i czerwieni. Między cyklami obrazów abstrakcyjnych pojawiają się w jej malarstwie pejzaże, a także obrazy kwiatowe – najczęściej róże. Ostatnio maluje obrazy symboliczne.

 Previous Post

Alojzy Balcerzak
RETROSPEKTYWA
w rocznicę 85–lecia urodzin i 60-lecia pracy twórczej

― 19 września 2016

Next Post 

Janusz Małanicz
OD ASTRY DO TICINO
IN MEMORIAM

― 29 września 2016

Related Articles

Michał Matuszewski ― 23 kwietnia 2025 | Comment Closed

Noc Muzeów 2025

Zapraszamy do Domu Artysty Plastyka w sobotę 17 maja 2025 roku w godzinach od 18:00 do 22:00 na następujące wydarzenia.

Michał Matuszewski ― 22 kwietnia 2025 | Comment Closed

ZNOWU RAZEM

Michał Matuszewski ― 10 kwietnia 2025 | Comment Closed

Co to jest Polska?

owzpap ― 3 kwietnia 2025 | Comment Closed

Ewa Misiak – METAMORFOZY

owzpap ― 2 kwietnia 2025 | Comment Closed

Poszukiwania – pamiętania – powroty

owzpap ― 1 kwietnia 2025 | Comment Closed

Sztuka Konserwacji 2025

owzpap ― 27 marca 2025 | Comment Closed

Nabór na wystawy w 2026 roku

owzpap ― 19 marca 2025 | Comment Closed

OPÓR KOLORU Jacka Gowika
  • STRONA GŁÓWNA
  • ZWIĄZEK
  • STATUT
  • CELE
  • STRUKTURA
  • LISTA CZŁONKÓW
  • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI LISTA BIOGRAFII
  • ARTYŚCI WG DZIEDZIN
  • AKTUALNE WYSTAWY
  • ZAPOWIEDZI WYSTAW
  • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
  • WYNAJEM SAL
  • KONTAKT

ZNAJDZIESZ NAS NA:

WYSZUKIWARKA

GALERIA ART
(komercyjna galeria OWZPAP)

Telefon: +48 789 11 49 69
E-mail: galeria.art@owzpap.pl

DOM ARTYSTY PLASTYKA
(siedziba główna OWZPAP)
ul. Mazowiecka 11A
00-052 Warszawa

GALERIE
otwarte:
Wtorek – Niedziela 10:30-18:00
Poniedziałek – nieczynne

Tel.: 22 827 64 13
Fax.: 22 826 23 61
Email.: owzpap@owzpap.pl
NIP: 525 22 11 093

NUMER KONTA BANKOWEGO
Santander Bank Polska SA
05 1500 1777 1217 7007 3574 0000

Copyright © Ewa Mitera Design   Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki prywatności.