Opis:
WIARA/ WOLNOŚĆ/ FUTURYZM (Faith/Freedom/Future-proof) – NIEZWYKŁA WYSTAWA Chińskiej Sztuki w WARSZAWIE
Biennale Weneckie uchodzi za najbardziej prestiżowy salon sztuki współczesnej na świecie.
Tegoroczna 56 edycja zakończyła się pod koniec listopada. Niemal prosto z Wenecji najciekawsze prace z Pawilonu reprezentującego Chiny przyjechały do Polski. Od 4 grudnia wybraną kolekcję 33 dzieł siedmiu czołowych Chińskich Artystów można podziwiać w warszawskiej Galerii Związku Polskich Artystów Plastyków przy ulicy Mazowieckiej 11a. Wystawa będzie otwarta dla publiczności do 15 grudnia 2015 w godzinach 11 – 19.
Wernisaż w dniu 4 grudnia zgromadziła liczne grono dyplomatów, miłośników kultury chińskiej , artystów i dziennikarzy.
Kurator wystawy ze strony polskiej Tomasz Awdziejczyk powitał gości i przybliżył tło współpracy artystycznej z Chinami. Podkreślił, że obecna prezentacja sztuki współczesnej jest dopełnieniem obecności tradycyjnej sztuki haftów jedwabnych wystawianych w tej samej Galerii przed półtora rokiem. Władze Związku Polskich Artystów Plastyków reprezentowały Prezes OW ZPAP Bożenna Leszczyńska oraz wiceprezes Zarządu Głównego ZPAP Wanda Hansen. Przebywający w Gdańsku prezes ZG ZPAP Janusz Janowski przekazał uczestnikom wernisażu podziękowania i życzenia udanej wystawy.
Wiceprezes Chińskiego Międzynarodowego Stowarzyszenia Kultury CICA Dong Junxin w długim przemówieniu podkreślał wartość współpracy kulturalnej między naszymi krajami. Zakończona właśnie wizyta Prezydenta Dudy w Chinach jest potwierdzeniem wysokiej rangi Polsko – Chińskich relacji. W imieniu kuratorów głos zabrała pani Cui Ciao prezes Pekińskiej Fundacji Sztuki Współczesnej BCAF . Kurator Tomasz Awdziejczyk podziękował min. obecnym na uroczystości pani Konsul do spraw kultury Cai Lian z Ambasady ChRL w Warszawie oraz pani Agacie Kurdziel z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Smakołyki kuchni chińskiej zaserwowała gościom wernisażu restauracja „Cesarski Pałac” z ulicy Senatorskiej w Warszawie
Sztuka współczesna stawia sobie za cel interpretowanie świata artystycznymi środkami. Twórcy chłoną zjawiska społeczne i duchowość. Przetwarzają je przez filtr własnego talentu i wrażliwości. Następnie z pomocą narzędzi wizualnego warsztatu przelewają na ekran, płótno lub instalacje rzeźbiarskie.
Wystawa w Galerii ZPAP mierzy się ze spuścizną chińskiej tradycji. Licząca 6 tysięcy lat cywilizacja przeżyła liczne zwroty. Ostatnie dziesięciolecia to zadziwiający skok od siermiężnego komunizmu w futurystyczną potęgę. Druga po USA gospodarka rozwija się w zadziwiającym świat tempie. Kosmiczne technologie i pradawne kulty. Na wystawie wiszą Tybetańskie kunsztowne Tanki, czyli rytualne buddyjskie obrazy na zwojach. Obok na ścianach widać monumentalne projekcje Lu Yang (z muzyką Yao Dajuin) przedstawiające tybetańskie bóstwo Vajrabhairava . Wywodząca się z Szanghaju artystka korzysta z najnowszych technik komputerowych mapowania mózgu. Widzimy jak neurobiologia i techniki 3D łączą najnowsze techniki warsztatu z motywami przedwiecznego kultu. Dalej na szeregu postumentów podziwiać można nowoczesne rzeźby Jang Shenga z Xiamen w prowincji Fujian. Artysta nawiązuje min. do motywów buddyjskich z czasów dynastii Han. Wykonane współcześnie dzieła przypominają spatynowane pradawne przedmioty kultu oferowane wotywnie świątyniom. Artystyczna księga oprawna w drewno i czarny całun reprodukuje inne dzieła rzeźbiarskie Shenga nawiązując do świętych ksiąg klasztornych.
Miao Ying operuje nowoczesnym medium, jakim jest Internet ze swoimi ikonami „gogle” „youtube” etc. Tao Hui z kolei analizuje na video prawa kobiet w Islamie. Yu Ying w buduje pełne emocjonalnych napięć kameralne ołtarzyki codziennych dramatów na tak nietypowych platformach jak iPady, tablety, klawiatury itp. Z kolei absolwent angielskich uczelni artystycznych Chen Tianzhuo swobodnie porusza się wśród rozmaitych technik artystycznych. Szczególne wrażenie robi w Warszawie jego videoinstalacja”19:53 z muzyką Yico i Zhiqi. Finezyjnie skomponowane kadry, choreografia, kolorystyka. Inspiracje czerpał od dziecięcych kreskówek po bulwersujące nawiązania LGBT.
Warszawska wystawa pokazuje Chińską Sztukę jako mozaikę bardzo różnych pomysłów i technik. Wszystkie dzieła łączy warsztatowa perfekcja i głębokie intelektualne zaplecze. Warto zobaczyć! Wystawa czynna do 15 grudnia 2015 do godziny 19.00