Opis:
“Jest to dla mnie zrozumiałe, że tytuł wystawy brzmi: Autoportret Damy. Ale dlaczego Czarnej? Jak przyznała sama artystka – trochę z przekory. Postać eterycznej blondynki skrywa swoje sekrety, nic w życiu nie jest oczywiste, także nasze charaktery. Jak widać w tytułowym obrazie jego bohaterka pojawia się w kilku wersjach. Może tytuł ekspozycji powinien brzmieć: Autoportret Żelaznej Damy? – bo tak od wielu lat postrzegam Artystkę. Konsekwentna w tym co robi – sprawdza się nie tylko w biznesie, ale także w malarstwie. Prezentowane na wystawie najnowsze, wielkoformatowe ekspresyjne obrazy – to zapis niezwykłej energii, entuzjazmu dla malarstwa w ogóle, radości tworzenia. Finezji i lekkości, z jakimi Elżbieta Murawska przelewa na płótno swoje przemyślenia, w jej wykonaniu nawet sprawy banalne nabierają poetyckiego wymiaru i stają się uniwersalne. „Niewidziany kwiat II” – choć prawie czarny, ale na czerwonym tle zachwyca i kusi powabnym kształtem, intryguje tajemniczą aurą. Nawet deszcz jest kolorowy, przyjazny. Elżbieta Murawska także portretuje dzisiejszy świat, m.in. „Świat spajacował”, „Świat się kręci” – pokazany dowcipnie, ale zmusza do refleksji. Podobnie jak pełny melancholii obraz „Dawne miejsca” – puste krzesła, po tych co odeszli, „odfrunęli” i ci wielcy, i ci anonimowi. Subtelny hołd dla pokolenia, którego już nie ma. Przyroda nie lubi pustki, co widać w „Zajętych miejscach”, gdzie toczy się walka nie tylko o pierwszy rząd. Z wielką maestrią maluje ludzkie postacie, bardziej znaki – sylwety, niż konkretne osoby. Czasami przywołuje baśniowe klimaty („Udrzewione”), za którymi każdy z nas tęskni. Właściwie cała jej metaforyczna twórczość zanurzona jest w baśniowej atmosferze. Warto przypomnieć, że razem z mężem Marianem, tworzyli w czasach świetności polskiej grafiki użytkowej, są autorami niezapomnianych ilustracji do książek dla dzieci, ich wielokrotnie nagradzane prace były prezentowane na całym świecie m.in. w tak prestiżowym miejscu jak paryskie Centrum Pompidou. Elżbieta Murawska – świetna kolorystka stworzyła własny, rozpoznawalny język plastyczny, w którym nawet sprawy ostateczne niosą ze sobą nadzieję („Na wieczny spoczynek”). Podobnie jak jej mistrz Henryk Tomaszewski, sprawnie operuje skrótem i świetnie puentuje. Choć jej spontaniczny, kolorowy świat pełen jest kresek, różnych opowieści, anegdot w jej sztuce podobnie jak w „Zatrzymanych w chaosie” panuje kontrolowany bałagan. „Wplątanie” też sugeruje pozytywne wyjście z każdej (?) opresji. „Żelazna Dama” zawsze znajdzie złoty środek…”
Kama Zboralska
Elżbieta Murawska artysta grafik, malarz; urodzona w Krakowie. Studia: ASP w Warszawie, dyplom na Wydziale Grafiki w pracowni prof. Henryka Tomaszewskiego. Zajmuje się projektowaniem graficznym, głównie grafiką książkową – ilustracje do książek dla dzieci, opracowania typograficzne książek, okładki, itp. Uprawia malarstwo olejne.
Praca, kariera artystyczna: 1973-81 naczelny grafik działu Literatury Pięknej, Ludowej Spółdzielni Wydawniczej, 1981 – 88 naczelny grafik Wydawnictw dla Dzieci i Młodzieży KAW, 1992 – dyrektor ds. reklamy i grafiki firmy KP, 1993 – nadzór artystyczno-graficzny nad pismem Sycyna. Od 1958 stała współpraca z warszawskimi wydawnictwami literackimi, m.in. Naszą Księgarnią, Ludową Spółdzielnią Wydawniczą, Czytelnikiem.
Udział w około 200 wystawach ilustracji i grafik, między innymi:
Centre Pompidou (wystawa laureatów BIB), Biennale Ilustracji Bratysława 1965, 1967, 1977, 1979, 1983,1991, Biennale Grafiki w Brnie 1972, Międzynarodowe Targi Książki dla Dzieci w Bolonii (wielokrotnie), Hawana, Hamburg, Hanoi, Kair, Londyn, Meksyk, Paryż, Tel-Aviv, Tokio, Frankfurt. Turenia 1982, Viareggio 1984, Goteborg (Elka Galery) 1985 i 1987, Warszawa (Kordegarda) 1989, Brno 1995, Bari, Barcelona, Bruksela, Dusseldorf, Osaka, Paryż, Sztokholm.
Ważniejsze wystawy malarstwa w ostatnim okresie:
Galeria Test 2002 Warszawa, Centrum Kultury i Sztuki Ciechanów 2003, Triennale Plastyki Suwalskiej 2004, Galeria E i M Warszawa 2004, Teatr na Woli Warszawa 2005, Galeria DAP Warszawa 2005, Galeria Dostępna Warszawa 2013, Galleri Minerva Art. & Desing Malmӧ 2013, 2014, 2015, Galleri New Form Trelleborg 2013, 2014, 2015, Galeria DAP I i DAP II Warszawa 2013, 2014, 2015.
Nagrody: IBBY Lipsk – Brązowy Medal za książkę „Wio, Leokadio” J. Kulmowej NK 1965 i Wyróżnienie za „Dziecko w poezji” polskiej NK 1965,1966, Nagroda za ilustracje w Sao Paulo 1967, na Biennale Ilustracji w Bratysławie Złote Jabłko za ilustracje do książki „Podmuch malowanego wiatru” W. Woroszylskiego 1967 i Złota Plakieta za „Baśnie Braci Grimm” 1983, Złote Koziołki na Biennale Ilustracji w Poznaniu 1984 za ilustracje do „Baśni braci Grimm” oraz Pierwsza Nagroda za opracowanie typograficzne tej książki, na Biennale Grafiki w Brnie – medale: za „Podróż w zaświaty” J. Kupca i za „Brzoskwinię Olbrzymkę” J. Dahla; Nagroda Krytyków Sztuki na Biennale Grafiki w Brnie w 1993 r. za ilustracji do „Baśni Polskie” J. Gliński; Nagroda w Padwie za opracowanie książki „Królowa Niewidzialnych Jeźdźców”, dwukrotna laureatka Nagrody Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci w 1978 i 1988. W 1978 otrzymała nagrodę PTWK jako naczelny grafik za wysoki poziom artystyczny książek LSW, w dorocznym konkursie PTWK na Najpiękniejsze Książki Roku – nagrodę za książkę „Podróż w zaświaty” 1976. W 2008 roku uhonorowana Nagrodą Prezydenta Miasta Suwałk “Włócznia Jaćwingów” za twórczość w dziedzinie sztuki, 2008 Międzynarodowa Nagroda IBBY. W ostatnim czasie Elżbieta Murawska koncentruje się na malarstwie. Wystawia swoje prace w kraju i za granicą.