• ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków

Menu
  • ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

Bimali Horska-Zborowska. Bryły i przestrzenie.

biuro wystaw

Wystawa w dniach: 2021-12-17 do 2021-12-29
Galeria Lufcik

Opis:

Bimali Horska-Zborowska
Bryły i przestrzenie
Wystawa w dniach 17-29 grudnia 2021
Galeria Lufcik
ul. Mazowiecka 11a, Warszawa

Moje Credo

Twórczość to magia. Emocja zanotowana często na skrawku papieru, dojrzewająca latami, aby znaleźć wreszcie swoją formę przekazu. Do moich prac powracam wielokrotnie, kontroluję. Czas daje mi dystans i świeżość spojrzenia. Usuwam wtedy to, co niepotrzebne, scalam płaszczyzny, aby oddać najwierniej emocje które mną kierowały.

Bimali Horska-Zborowska

Bryły i przestrzenie

„Trójkąt, koło i kwadrat… Trzy znaki magiczne w swojej prostocie… Od prawieków czczone przez naszych dalekich przodków… Te geometryczne formy intrygowały mnie od lat. Działała na mnie ukryta w nich energia. Wreszcie po latach dojrzały i pokazałam je na tej wystawie. Coś, co działa, co może niesie jakąś informację, której jeszcze nie odczytujemy. Na mnie te formy działają przez swoją niesłychaną prostotę. Musiałam je namalować… Może miał w tym swój malutki udział kochany, stary Pitagoras i jego teorie matematyczne związane z trójkątami. Zawsze budziły w mym sercu ciepłe uczucia, są wspomnieniem szkolnej geometrii. W swoich pracach dążę do wewnętrznej harmonii. Jeżeli udaje mi się ją uzyskać, działa pozytywnie również i na mnie” – wyjaśnia autorka.

Jeśli chcielibyśmy zakwalifikować twórczość Bimali Horskiej-Zborowskiej, najprawdopodobniej przypisalibyśmy ją do szeroko rozumianego konstruktywizmu. Oczywiście nie do jego wczesnych przykładów, w których dominowały dwuwymiarowe formy geometryczne, ale raczej do jego głównych założeń. Związki z konstruktywizmem widać przede wszystkim w odejściu od pierwotnych znaczeń przedmiotów i zastąpieniu ich skojarzeniami zarówno autorki, jak i oglądających.

Najważniejsze dla artystki pozostaje „konstruowanie” obrazu. Dokonuje tego przy użyciu określonych, łatwo rozpoznawalnych dla widza elementów. Wyboru dokonuje ona sama, jednak pozostawia widzowi ich interpretację. Rzeczywistość zostaje zastąpiona przez syntetyczne formy służące zarówno do komponowania powierzchni obrazu, jak i do tworzenia iluzji przestrzeni.

Formy przestrzenne skupiają uwagę patrzącego, prowadzą jego wzrok w głąb obrazu lub przeciwnie, ponad jego powierzchnię. Ten rodzaj trójwymiarowej iluzji to nie tylko próba wyjścia poza ograniczenia wynikające z dwuwymiarowości płótna. To także wymiar metafizyczny, transcendentny. W wielu obrazach widać potrzebę artystki do wejścia w świat alegorii i niedopowiedzeń. Przedstawiane przez nią drabiny, czy też schody, to w istocie odniesienia do sinusoidy naszego losu pełnego wspinania się albo schodzenia w dół. Nie do końca wiadomo, czym są ani dokąd prowadzą. Artystka tego nie definiuje. Podobnie jak nie interpretuje jednoznacznie swoich obrazów, pozostawiając to oglądającym. Widz sam może więc samodzielnie poszukiwać znaczeń, sensu i dopowiedzieć zawarty w pracach przekaz.

Prace prezentowane na wystawie tworzą dość jednorodny, wyimaginowany świat. Jest on od początku do końca wykreowany przez artystkę w specyficzny dla niej sposób. Posługuje się ona gamą monochromatyczną, jednak daje się przy tym zauważyć dużą wrażliwość kolorystyczną autorki. Dominują kolor czarny i biały oraz odcienie szarości, mimo to subtelne tony przybierają różnorodne barwy. Na uwagę zasługuje ciekawe potraktowanie dużych powierzchni. Autorka stosuje drobne pociągnięcia uzyskując rozedrganą i żywą materię malarską. To sprawia, że duże obrazy mogą być oglądane również z bliska, nic przy tym nie tracąc.

Zgodnie z zasadą wyróżniającą konstruktywizm od innych awangardowych kierunków Bimali Horska-Zborowska narzuca sobie dyscyplinę formalną, ograniczając się do prostych elementów. Najczęściej są to formy geometryczne: koła, trójkąty, prostokąty, kwadraty, romby czy linie proste. To one tworzą napięcia w kompozycji, oddziałują na siebie nawzajem, dodają ekspresji, łagodnie łączą się bądź przenikają. Oczywiście nie obce są autorce doświadczenia płynące z innych nowoczesnych trendów artystycznych, choćby takich jak suprematyzm, ekspresjonizm, czy futuryzm. Wpływy tego ostatniego widoczne w jej twórczości odnoszą się głównie do awangardowego rozumienia sztuki i odrzucenia doświadczeń malarstwa tradycyjnego opisującego widzialny, realny świat.

Obrazy Bimali Horskiej-Zborowskiej są przykładem sztuki dojrzałej, do której artystka dochodziła przez lata. Istotą jej twórczości jest świadoma rezygnacja z naśladowania rzeczywistości i budowanie jej na nowo. Niczym obrazy Kazimierza Malewicza zmierzające do „najwyższego” syntetycznego przekazu oderwanego od przedmiotowości, prace Bimali Horskiej-Zborowskiej zrywają z nią. Kierują naszą uwagę na odczucia płynące z indywidualnego odbioru i na towarzyszące temu emocje. To całkiem inna, nowa narracja, która towarzyszy przemyślanej wizji artystycznej.

Mirosław Miroński

Kurator wystawy

 

Bimali Horska-Zborowska

Nota biograficzna

Dyplom z grafiki w Warszawskiej ASP w pracowni prof. W. Waśkowskiego w 1956 r.

Malarstwo studiowała w pracowni prof. L. Michalskiego. Uprawia malarstwo, grafikę, tkaninę, rysunek oraz ilustrację.

Wystawy indywidualne

1964 Rzym, Towarzystwo Przyjaźni Włosko-Polskiej

1966 Rzym, Międzynarodowe Stowarzyszenie Dziennikarzy

1967 Warszawa, Klub MPiK, malarstwo

1970 Warszawa, Klub WSM, Żoliborz, malarstwo

1978 Warszawa, Klub WSM, Żoliborz, malarstwo

1980 Warszawa, ZPAP, malarstwo

1992 Warszawa, Galeria Canaletto, malarstwo

1998 Warszawa, Galeria Elektor, malarstwo

2006 Warszawa, ZPAP, malarstwo

2018 Warszawa, ZPAP, malarstwo

Udział w wystawach zbiorowych:

od 1957 coroczne wystawy Okręgu Warszawskiego, malarstwo

1960 XV-lecie PRL, malarstwo i XV-lecie PRL, grafika

od 1964 wystawy – Warszawa w sztuce

1971 Poznań, Ogólnopolska Wystawa Grafiki

1972 Wystawa Laureatów Konkursu Najlepsza Grafika Miesiąca

1973 Warszawa, Ogólnopolska Wystawa Grafiki i Rysunku

1974 V Festiwal Sztuk Pięknych, malarstwo

1975 XXX lat Grafiki polskiej

od 1974 coroczne Wystawy Klubowe WSM-Żoliborz, malarstwo, rysunek, tkanina 1983, 1985 Sacrum I i Sacrum II,

Warszawa, Muzeum Archidiecezjalne, malarstwo

od 1989 udział w Festiwalach Warszawskich, malarstwo, coroczny udział w prezentacjach Okręgu Warszawskiego

1995 Brązowy medal, Międzynarodowa Wystawa Malarstwa LUTECE, Paryż

2005 III Ogólnopolskie Biennale Radość z wolności, Gdańsk

2005 25-lecie Solidarności, malarstwo i tkanina

2005 I Ogólnopolskie Biennale ARTEFAKT, Łódź

2005 V Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego, Lubaczów, dyplom laureata

2005 Konfrontacje – od realizmu do abstrakcji, Warszawa, malarstwo

2006 Festiwal Warszawski, malarstwo

Ważniejsze realizacje

1964 Cykl IMPRESJE WŁOSKIE, 15 prac, wym. 25×30 cm, gwasz

1966 Cykl ROŚLINY, 18 prac, wym. 25×30, gwasz

1967 Cykl PEJZAŻE, 22 prace, wym. 35×43, gwasz

1993 Cykl PORTRETY KWADRATOWE, 19 prac, wym. 50×65, pastel olejna

1994 Cykl NASZ CZAS, 10 prac, wym. 50×65, pastel olejna

1999 Cykl DE PROFUNDIS, 10 prac, wym. 50×65, pastel olejna

2000 Cykl ZMIERZCH, CISZA, ŚWIT, 15 prac, wym. 50×65, pastel olejna

2002 Cykl REQUIEM, 15 prac, wym. 50×65, pastel olejna

2002 Cykl DMUCHAWCE, 15 prac, wym. 50×65, pastel olejna

2004 Cykl POTOK, 16 prac, wym. 50×65, pastel olejna

2006 Cykl ZANIKANIE, 13 prac, grafika komputerowa

2007 Cykl PORTRETY, 45 prac, grafika komputerowa

2010 Cykl ABSTRAKCJE, 45 prac, grafika komputerowa

2012 Cykl ODDECHY, 15 prac, grafika komputerowa

2018 Cykl DIALOGI NIEBA I ZIEMI, 17 prac, wym. 100×120, olej na płótnie

2018 Cykl W CHMURACH, 12 prac, olej na płótnie, wym. 100×120

w 2007 nominacja Okręgu Warszawskiego do nagrody państwowej.

2018 Cykl DIALOGI NIEBA I ZIEMI, 17 prac, wym. 100×120, płótno olej

2018 Cykl W CHMURACH, 12 prac, płótno olej, wym. 100×120

 Previous Post

Maria Dziopak, Janusz Błaszczak. Ogrody, tęcza i schody.

― 30 listopada 2021

Next Post 

Dualizm 2022. Wystawa Sekcji Rzeźby OW ZPAP.

― 28 grudnia 2021

Related Articles

Michał Matuszewski ― 23 kwietnia 2025 | Comment Closed

Noc Muzeów 2025

Zapraszamy do Domu Artysty Plastyka w sobotę 17 maja 2025 roku w godzinach od 18:00 do 22:00 na następujące wydarzenia.

Michał Matuszewski ― 22 kwietnia 2025 | Comment Closed

ZNOWU RAZEM

Michał Matuszewski ― 10 kwietnia 2025 | Comment Closed

Co to jest Polska?

owzpap ― 3 kwietnia 2025 | Comment Closed

Ewa Misiak – METAMORFOZY

owzpap ― 2 kwietnia 2025 | Comment Closed

Poszukiwania – pamiętania – powroty

owzpap ― 1 kwietnia 2025 | Comment Closed

Sztuka Konserwacji 2025

owzpap ― 27 marca 2025 | Comment Closed

Nabór na wystawy w 2026 roku

owzpap ― 19 marca 2025 | Comment Closed

OPÓR KOLORU Jacka Gowika
  • STRONA GŁÓWNA
  • ZWIĄZEK
  • STATUT
  • CELE
  • STRUKTURA
  • LISTA CZŁONKÓW
  • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI LISTA BIOGRAFII
  • ARTYŚCI WG DZIEDZIN
  • AKTUALNE WYSTAWY
  • ZAPOWIEDZI WYSTAW
  • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
  • WYNAJEM SAL
  • KONTAKT

ZNAJDZIESZ NAS NA:

WYSZUKIWARKA

GALERIA ART
(komercyjna galeria OWZPAP)

Telefon: +48 789 11 49 69
E-mail: galeria.art@owzpap.pl

DOM ARTYSTY PLASTYKA
(siedziba główna OWZPAP)
ul. Mazowiecka 11A
00-052 Warszawa

GALERIE
otwarte:
Wtorek – Niedziela 10:30-18:00
Poniedziałek – nieczynne

Tel.: 22 827 64 13
Fax.: 22 826 23 61
Email.: owzpap@owzpap.pl
NIP: 525 22 11 093

NUMER KONTA BANKOWEGO
Santander Bank Polska SA
05 1500 1777 1217 7007 3574 0000

Copyright © Ewa Mitera Design   Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki prywatności.