Opis:
ANNA BIELA “10N3”
W dniach 12-24 marca, w Galerii 022, będzie można oglądać wystawę prac Anny Bieli zatytułowaną “10N3”.
TOŻSAMOŚĆ W OBLICZU JEDNI (10N3)
Idea Jedni jest kluczem do zrozumienia moich poszukiwań artystyczno-badawczych nad tożsamością. Plotyn – filozof i estetyk – zakładał, że wszystko pochodzi od jednego źródła, które cały czas się przekształca i emanuje z siebie kolejne szczeble bytów. Zobacz dzisiejsze wydanie internetowe Gazety Wrocławskiej W duchu myśli Plotyna „Tożsamość w obliczu Jedni” posiada piękny kształt, ponieważ nabiera formy poprzez idee, które są dostępne dla człowieka za pośrednictwem tożsamości nadzmysłowej. Piękno, które znamy, piękno kształtów i barw pojął jako odblask innego, doskonalszego piękna. […] Piękno jest właśnie odblaskiem świata nadzmysłowego w zmysłowym. Jest własnością świata zmysłowego, jego własnością najdoskonalszą, a nawet jedyną doskonałą, bo jedyną związaną ze światem doskonałym. Dlatego też estetyka, rozważająca piękno „tego” świata, zajmowała ważne miejsce w systemie transcendentalnym Plotyna, choć system ten był skupiony na „tamtym” świecie. (W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. 1, Warszawa 2009, s. 356.). Piękno „tego” świata to tożsamość ludzka. Każdy człowiek jest inny i dlatego jest piękny. Jednia rozszczepiona przez pryzmat (A.K. Biela, PRYZMAT – Nowa Era w Grafice, Wrocław 2007, idea z pracy magisterskiej), jakim jest świadomość człowieka, emanuje zmysłową tożsamość w obliczu nadzmysłowej.
Badanie „Tożsamości w obliczu Jedni” wynika z logicznej konieczności, jest owocem intuicyjnego procesu twórczego. Wiemy, że przeciwne bieguny się przyciągają. W kwestii badań nad tożsamością jest podobnie. Analiza zmysłowej tożsamości we wcześniejszych pracach skierowała moją uwagę ku analizie tożsamości nadzmysłowej – razem nadają tożsamości osobistej zrównoważony kształt. Istnieje teoria tańca geometrii autorstwa brytyjskiego fizyka kwantowego Stephena Hawkinga, wedle której ów taniec doprowadził do powstania wszechświata, krainy cząstek elementarnych, gdzie materia zderza się z antymaterią. Każdy rodzaj cząstek ma odpowiednie antycząstki. Kiedy cząstka zderza się z antycząstką, obie znikają, pozostawiając tylko energię. (S.W. Hawking, Krótka historia czasu, tłum. P. Amsterdamski, Poznań 1996, s. 73.). Pozostaje tylko Jednia. W moim wyobrażeniu tożsamość w Jedni ma swe źródło. Analiza tożsamości nadzmysłowej w świecie zmysłowym sprawia, że sięgamy po Jednię, wracamy do źródła, odkrywamy harmonię.
Tożsamość człowieka nie jest oczywista, ponieważ jest procesem trwającym w sposób ciągły od narodzin do śmierci. Staje się zadaniem, wyzwaniem, wyborem, konstrukcją. W malarstwie odnoszę się do własnej tożsamości. Badam jej oblicza. Inspirują mnie motywy związane
z identyfikacją osobistą, gdyż towarzyszą i kształtują one obiektywny obraz w życiu codziennym. Przygoda z identyfikacją była dla mnie próbą odkrycia właściwego kierunku i formy. W wyniku moich przemyśleń powstały obrazy modułowe o wąskiej gamie kolorystycznej w technice mieszanej. Korzystałam z fotografii, odcisków części i całego ciała, skanów i kserokopii, projektów graficznych, malarstwa, grafiki
i kolażu. Treścią zawartą w moich pracach nawiązałam do autoportretów, linii papilarnych, danych z dokumentów tożsamości oraz obrazu struktury DNA. Mówię już nie tylko o tożsamości, ale o tożsamościach – osobistej, społecznej i medycznej, a liczba mnoga ma odzwierciedlać fakt, że współczesny człowiek posiada ich wiele. W tych okolicznościach artystyczno-badawcza refleksja nad tożsamością stała się szczególnym interdyscyplinarnym wyzwaniem.
Tożsamość zmysłowa, materialna, namacalna, widzialna, do której przyzwyczaja nas codzienność, w duchu myśli neoplatońskiej jest analizą tylko emanacji, a to nie oddaje całego spektrum wizji. Dlatego postanowiłam kontynuować eksplorację, aby uzupełnić zakres poszukiwań
o rozwiązania plastyczne, będące analizą tożsamości nadzmysłowej. Jednia posiada metafizyczną strukturę, a tożsamość w jej obliczu jest piękna. Poddana transcendentalnej ewolucji, nabiera zmysłowej formy, która jest harmonijna, ponieważ wynika z duchowej konieczności. Wszystko, co piękne, powstaje z wewnętrznej potrzeby. Powinność ta zrodziła zewnętrzny kształt, przestrzeń dla procesu odkrywania najskrytszej tożsamości. Doświadczenia, przemyślenia, czynniki zewnętrzne i przeżycia wewnętrzne tworzą jedną całość, którą wyraziłam zapisem „10N3” (one).
Poszukiwania mojej tożsamości oscylują wokół neoplatońskiej idei Jedni i mają one charakter subiektywny. Cykl pod tytułem „10N3” (one) jest kontynuacją wcześniejszych doświadczeń artystyczno-badawczych nad tożsamością. Namalowałam cztery modułowe obrazy (10N3 | PROCES, MASKI, TRANSFORMACJA & PIĘKNO), a kompozycja każdego z nich składa się z dziecięciu kwadratowych elementów, razem tworzą jeden obraz. Układ modułowy jest metaforą dla Jedni i jej emanacji. Kwadratowy format symbolizuje ziemię, przestrzeń i cztery strony świata. W malarstwie inspiruję się skanem mojej głowy, uzyskanym metodą rezonansu magnetycznego, który obrazuje jej wnętrze. Skan głowy został wykonany w trzech płaszczyznach: profil, portret i rzut z góry. Wybrałam wnętrze głowy jako przewodni przekaz w pracy artystyczno-badawczej, ponieważ obraz wnętrza głowy jest metaforą dla mojej tożsamości subiektywnej. Pierwsze trzy obrazy zostały wykonane metodą interdyscyplinarną. Korzystałam z obrazów wnętrza głowy i farb akrylowych o wąskiej gamie kolorystycznej. Ograniczyłam kolorystykę do monochromatycznych rozwiązań na rzecz myślenia i działania metaforą czerni, bieli oraz szarości jako najbardziej wyrazistego symbolu plastycznego, koncepcji emanacji Jedni.
W pierwszym obrazie modułowym (10N3 | PROCES) poza przewodnim przekazem, który jest wspólny dla całego cyklu, na pierwszym planie pojawia się dwadzieścia autoportretów, rozmieszczonych w dwóch rzędach widocznych z profilu. Formą autoportretów nawiązałam do czaszki, która symbolizuje krótkotrwałość życia, śmierć oraz jest metaforą dla „procesu”, który kształtuje się podczas naszego całego życia, określa naszą zmieniającą się tożsamość.
W drugim obrazie modułowym (10N3 | MASKI) na pierwszym planie znajdują się trzy autoportrety mojego wnętrza. Formą autoportretów nawiązałam do „maski”, która jest metaforą dla tożsamości współczesnego człowieka. Na drugim planie umieściłam koła i spirale. Koło symbolizuje nieskończoność, absolut, wieczność, doskonałość, wewnętrzną jedność, harmonię, równowagę, kompletność i pierwiastek duchowy. Spirala jest metaforą dla ścieżki życia, która prowadzi człowieka od punktu zewnętrznego do wewnątrz. Spirala jest symbolem ewolucji, rozwijania się – transformacji oraz posiada symbolikę analogiczną z labiryntem – to znaczy z podróżą, którą człowiek musi odbyć, aby zrozumieć samego siebie.
W trzecim obrazie modułowym (10N3 | TRANSFORMACJA) na pierwszym planie przeplatają się dwa rzuty głowy widoczne z góry i jedna
z profilu. Przenikająca się forma jest metaforą dla procesu odkrywczego, wewnętrznego, myślowego, dla przemiany, metamorfozy, ewolucji percepcji i świadomości, dla uzmysłowienia oraz uprzytomnienia w sobie tożsamości nadzmysłowej, piękna wewnętrznego. W mojej świadomości, jak i na płótnie, następuje „transformacja”.
W ostatnim obrazie modułowym (10N3 | PIĘKNO) decyduję się na rozszerzenie palety metod artystycznego wyrazu. Rezygnuję
z interdyscyplinarnych i monochromatycznych rozwiązań na rzecz farb akwarelowych o szerokiej gamie kolorystycznej. Na pierwszym planie przedstawiłam jeden rzut z góry, obraz wnętrza mojej głowy, o szerokiej kolorystyce. Szeroka gama kolorystyczna jest metaforą dla „piękna” wewnętrznego. Dotarłam do własnego wnętrza, do centrum siebie i odkryłam swoją „Tożsamość w obliczu Jedni”.
Obiektywna analiza tożsamości zrodziła u mnie subiektywne poszukiwania, które doprowadziły do odnalezienia równowagi – „balance”. – ANNA BIELA Ph.D MFA AOCAD
ANNA BIELA BIOGRAM
1979-1987 POLSKA
1979 Urodzona 29 Listopada, Myślenice, Polska
1987-1988 NIEMCY
1988-2005 KANADA
1992 OBYWATELSTWO KANADYJSKIE
1993-1998
Katolickie Liceum Ogólnokształcące Sacred Heart
Newmarket, Ontario, Kanada
1998-2002
Ontario College of Art and Design
Toronto, Ontario, Kanada
2002 DYPLOM PROJEKTOWANIE GRAFICZNE
2005-2018 POLSKA
2005-2007
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta
Wrocław, Polska
Wydział Grafiki
Pracownia Projektowania Graficznego II – dyplomująca, prof. E. Smoliński
Katedra Sztuki Mediów
Pracownia Kreacji Przestrzeni Multimedialnej, prof. R. Jędroś
2007 MAGISTER SZTUK PIĘKNYCH
2007-2011
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki
Środowiskowe Studia Doktoranckie
Kraków, Polska
Wydział Malarstwa
I Pracownia Interdyscyplinarna, prof. Z. Bajek
0D 2012 MADOA 2016
2015-2016
Akademia Sztuk Pięknych
Wydział Malarstwa
Warszawa, Polska
2016 DOKTOR SZTUK PIĘKNYCH
0D 2017 ZPAP GDAŃSK
ANNA BIELA WYSTAWY INDYWIDUALNE Z UDZIAŁEM — 10N3
01 / GALERIA PAUZA / KRAKÓW 2015 / …all is 10N3
02 / GALERIA ATAK / WARSAW 2016 / DR 10N3
03 / GALERIA 10N3 / DŁUGOŁĘKA 2016-2017 / BALANCE
04 / PAŃSTWOWA GALERIA SZTUKI / SOPOT 2017 / 10 ZMYSŁ
05 / GALERIA STRUG / ZAKOPANE 2017 / 10 ZMYSŁ
06 / MUZEUM MIEJSKIE WROCŁAWIA / RATUSZ WROCŁAW 2018 / 10 ZMYSŁ
07 / GALERIA HALLE50 / DOMAGK ATELIER MONACHIUM 2018 / MYWY
08 / GALERIA HALLE50 / DOMAGK ATELIER MONACHIUM 2018 / INNER PATH
09 / GALERIA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ / MOKIS MYŚLENICE 2018 / 10 ZMYSŁ
10 / MUZEUM DWORY KARWACJANÓW i GŁADYSZÓW GORLICE 2018 / 10 ZMYSŁ
11 / GALERIA 10N3 / DŁUGOŁĘKA 2018-2019 / 10N3 53N53 (OBECNIE)
12 / GALERIA 022
ANNA BIELA
+48 601 323 501
ANNA-BIELA.BUSINESS.SITE