• ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków

Menu
  • ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

Alicja Bieske-Matejak | Widnokrąg

owzpap

Wystawa w dniach: 2016-03-10 do 2016-04-01
Galeria 022
Wernisaż: 2016-03-10 19:00

Opis:

Widnokrąg

Źródłosłów wyrazu widnokrąg wskazuje nam wyraźnie na powiązania horyzontu jako możliwego do zobaczenia kręgu krajobrazu ze światłem. Niezbędność tego światła aby odczuć krajobraz jest oczywista.

Dal, bezkres, horyzont to zjawiska w krajobrazie nie dające się odczytać nocą. Niezbędne jest światło aby zaistniały. Z nocy ciemnej uwalnia świat brzask, potem świt. Pojawia się rozległość przestrzeni, nieskończoność, powietrzność bytu w krajobrazie, odrealnienie materii w procesie dalekiego patrzenia aż po horyzont.

Widnokrąg – krąg widzialny, który jest w stanie ogarnąć nasz wzrok. To krąg ogarnięty światłem, możliwy do zobaczenia, widny. Gdy zapada noc, jego nie ma. Świadomość jednak nie zezwala na nieistnienie. Ten krąg ciągle trwa w oczekiwaniu na nowy dzień, nowe światło, świt.

Rodzaj światła związany z położeniem geograficznym, cechami naturalnymi środowiska, w którym człowiek bytuje określa charakter i klimat pracy malarskiej. Od wieków malarze północy podróżowali na południe by doznać oszałamiającej mocy światła tych regionów. Malarze polscy mieszkający we Francji kochali Bretanię za jej przytłumione światło i paletę barw krajobrazu, które przypominały im kraj ojczysty.

Zagadnienie światła w krajobrazie różnych regionów świata jest kiełkującym od niedawna zainteresowaniem autorki związanym z jej podróżami. Poprzednie lata autorka poświęciła na studia artystyczne związane z krajobrazem Polski i jej specyficzną naturą przyrodniczą o dyskretnej i stonowanej ekspresji.

Północ – Południe – temat nie nowy, wielokrotnie podejmowany w przeszłości przez wielu artystów i badaczy , choćby w niezwykle interesującej, prezentowanej kilka lat temu wystawie Muzeum Narodowego w Warszawie pt. „Transalpinum” jest wciąż bardzo pojemny i nośny zarówno w sferze filozoficznej jak i artystycznej.

 

O malarstwie Alicji

Pejzaż tajemniczy, nierealny a jednocześnie bardzo prawdziwy, prawdziwy prawdą wewnętrzną , prawdą sztuki.

Pejzaż miękki, czuły a jednocześnie dramatyczny, delikatny i mocny, ciepły i zarazem mroczny. Obrazy Alicji to przestrzeń sprzeczności i wykluczeń?     Czyż nie taka jest natura – mocna, przerażająca ale i nieokreślona, ulotna, pełna gałęzi, liści, wiatru, mgły, pustki…

Alicję fascynuje naturą , to z obserwacji przyrody, krajobrazu rodzą się Jej obrazy, malarskie notatki, zapisy przestrzeni . Natura stanowi punkt wyjścia do bardzo wrażliwych, wysmakowanych rozważań malarskich

„Deszcz”, „Brzask”, „Noc” i inne prace Autorki to kompozycje przemyślane, uproszczone a jednocześnie wielowarstwowe , emanujące głęboką, ciepłą kolorystyką, barwami ziemi, wilgoci, mroku.   Obrazy, które poprzez swą materię często przywodzą na myśl bogate, stare tkaniny, jawią się jako czyste abstrakcje jak i realne szkice natury.

Czy to uschnięte, zastygłe chwasty jesiennej łąki czy wyważone kompozycje linii pionowych świetnie zestawionych z rozległymi pasami poziomymi?, A może jedno i drugie, wzajemnie przenikające się realność natury z czystą formą.

Rozważając o twórczości Alicji , Jej inspiracjach , fascynacjach malarskich, nie sposób nie wspomnieć o Jej pracy naukowej związanej z wykształceniem architekta krajobrazu.

Gruntowne studia nad przestrzeniami „zielonymi”, prace projektowe związane z kształtowaniem krajobrazu stały się niewystarczające w odkrywaniu, doświadczaniu i twórczym przetwarzaniu natury.

Strona wyobraźni malarskiej stała się tak istotna w przeżywaniu Alicji, że podjęła studia artystyczne na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie.

Autorka odkryła dla siebie przestrzeń malarską, przestrzeń koloru, materii, światła .

W swoich obrazach odkrywa i buduje od nowa swoje własne ogrody, pola, lasy- świat „zielony”, który bywa rudawy, żółty czy czarny.

Artystka tęskniąca do renesansowego przenikania sztuk, świetnie wpisuje się swoją twórczością, postawą w ideę jedności sztuk plastycznych. Malarstwo w mądry i piękny sposób dopełnia architektoniczne, urbanistyczne projekty Alicji ale stanowi jednocześnie w pełni autonomiczną, niezależną wypowiedź.

 

Joanna Gołaszewska

 

Alicja Maria Bieske – Matejak

Urodziła się i mieszka w Warszawie. Ukończyła studia magisterskie na kierunku architektura krajobrazu na SGGW w Warszawie.

Studia artystyczne: na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie: podyplomowe w pracowni malarstwa prof. J. Orbitowskiego i w pracowni tkaniny artystycznej prof. L. Kulki (2006), potem studia doktoranckie na tym wydziale w pracowni malarstwa prof. T. Kotkowskiej – Rzepeckiej i w pracowni grafiki prof. H. Ożoga (2010) ; (doktorat pt „Światło i przestrzeń jako uobecnienie fenomenu życia w malarstwie natury”, 2012, Wydz. Malarstwa ASP w Krakowie).

Jest wieloletnim wykładowcą projektowania architektury krajobrazu w urbanistyce, a także rysunku, adiunktem na Wydziałach Architektury Politechniki Warszawskiej i Politechniki Białostockiej, na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy i Uniwersytecie Warszawskim. W latach 1994 – 98 prowadziła Pracownię Projektowania Zieleni na Wydz. Architektury Wnętrz ASP w Warszawie; obecnie adiunkt na Uniwersytecie Przyrodniczym w Lublinie.

Posiada dorobek projektowy i naukowy.

Uprawia malarstwo z elementami collage, interesuje się zagadnieniami teorii sztuki projektowania przestrzeni, sztuką natury, pejzażem współczesnym. Inspiruje ją natura, pejzaż o rozległych, dalekich wglądach, a także materia przyrodnicza świata i jego aspekty organiczne. Studia artystyczne na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie były częścią szerszych badań interdyscyplinarnych autorki nad formą, aspektami filozoficzno-ideowymi działalności twórczej w sztukach wizualnych rozumianych jako jedność, a także nad fenomenem życia w przyrodzie.

Zorganizowała 5 wystaw indywidualnych w Krakowie i Warszawie; udział w około 30 wystawach zbiorowych w kraju, plenerach malarskich, a także w ponad 10 zagranicznych wyjazdach artystyczno – badawczych organizowanych przez ASP w Warszawie. ; wykłady autorskie m.in. na ASP w Gdańsku (2004) oraz w Towarzystwie Historyków Sztuki w Warszawie (2002), członek jury na Międzynarodowym Sympozjum Szkół Wyższych Plastycznych i Akademii Sztuk Pięknych w Szymbarku, sierpień 2013.

 

 Previous Post

Marek Sierpiński | Labirynty

― 16 lutego 2016

Next Post 

Małgorzata Druska | 30 obrazów

― 26 lutego 2016

Related Articles

Michał Matuszewski ― 23 kwietnia 2025 | Comment Closed

Noc Muzeów 2025

Zapraszamy do Domu Artysty Plastyka w sobotę 17 maja 2025 roku w godzinach od 18:00 do 22:00 na następujące wydarzenia.

Michał Matuszewski ― 22 kwietnia 2025 | Comment Closed

ZNOWU RAZEM

Michał Matuszewski ― 10 kwietnia 2025 | Comment Closed

Co to jest Polska?

owzpap ― 3 kwietnia 2025 | Comment Closed

Ewa Misiak – METAMORFOZY

owzpap ― 2 kwietnia 2025 | Comment Closed

Poszukiwania – pamiętania – powroty

owzpap ― 1 kwietnia 2025 | Comment Closed

Sztuka Konserwacji 2025

owzpap ― 27 marca 2025 | Comment Closed

Nabór na wystawy w 2026 roku

owzpap ― 19 marca 2025 | Comment Closed

OPÓR KOLORU Jacka Gowika
  • STRONA GŁÓWNA
  • ZWIĄZEK
  • STATUT
  • CELE
  • STRUKTURA
  • LISTA CZŁONKÓW
  • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI LISTA BIOGRAFII
  • ARTYŚCI WG DZIEDZIN
  • AKTUALNE WYSTAWY
  • ZAPOWIEDZI WYSTAW
  • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
  • WYNAJEM SAL
  • KONTAKT

ZNAJDZIESZ NAS NA:

WYSZUKIWARKA

GALERIA ART
(komercyjna galeria OWZPAP)

Telefon: +48 789 11 49 69
E-mail: galeria.art@owzpap.pl

DOM ARTYSTY PLASTYKA
(siedziba główna OWZPAP)
ul. Mazowiecka 11A
00-052 Warszawa

GALERIE
otwarte:
Wtorek – Niedziela 10:30-18:00
Poniedziałek – nieczynne

Tel.: 22 827 64 13
Fax.: 22 826 23 61
Email.: owzpap@owzpap.pl
NIP: 525 22 11 093

NUMER KONTA BANKOWEGO
Santander Bank Polska SA
05 1500 1777 1217 7007 3574 0000

Copyright © Ewa Mitera Design   Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki prywatności.