• ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków

Menu
  • ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

Wykład Anny Suwały “Z żyletką na Misia Uszatka…” 25.05, godz. 17:00

owzpap

Kontynuujemy czwartkowy cykl wykładów z historii sztuki. Tym razem zapraszamy na wykład Anny Suwały:
„Z żyletką na Misia Uszatka – o normach i kuriozach malarskich, tematycznych i cenzorskich w polskiej powojennej ilustracji”

Zobaczycie to, „czego nie widać”: w jakiej ilustracji statystowały nylonowe pończochy graficzki, a gdzie do boju ruszyła tylko polowa armaty. Poznacie typowe i ekscentryczne podłoża, na których rysowali i malowali polscy ilustratorzy, używane przez nich materiały, narzędzia, chwilowe fascynacje technologiczne, którym ulegali. Podpatrzycie skutki ingerencji cenzorskich, skutki przemalowań po latach przez samych autorów, dowiecie się komu pomysły służyły do „wielokrotnego użycia”, która ilustracja została odrzucona ze względu na strój postaci, jakie elementy z własnego życia grafików pojawiły się w ich ilustracjach oraz które tematy stanowiły trudność dla większości ilustratorów.
Autorką wystąpienia jest właścicielka największego zbioru oryginałów polskich ilustracji. Z wykształcenia konserwator malarstwa. Rzeczoznawca ZPAP i Polskiej Izby Artystów Konserwatorów Dzieł Sztuki

„W świadomości przeciętnego inteligenta hasło ilustracja wiąże się z nazwiskiem Szancera, czasem jeszcze Wilkonia, Butenki i Stannego. Wykład przypomina dużą grupę artystów, którzy ukształtowali estetyczne upodobania kilku pokoleń a ich nazwisk nie potrafimy przywołać. Prezentowane będą przykłady w większości znane, ale jedynie pozornie; bo ułomności socjalistycznej poligrafii w procesie druku zaprzepaściły efekty ich unikalnej techniki. W połączeniu z przekazami pochodzącymi od autorów lub ich bliskich (bo zakupów dokonywałam przed laty bezpośrednio w pracowniach) oraz poprzez prezentację szkiców roboczych, które pokazują drogę dochodzenia artystów do wersji ostatecznej, materiał pozwala na zobaczenie tego, czego nie widać w wydrukowanych pozycjach i bywa zaskakujący.
Ilustracje są rodzajem sztuki, który jest najbardziej poszkodowany, jeżeli chodzi o dokumentację pod kątem użytej techniki czy podłoża; nawet nie wiemy, czy i o ile wydrukowana ilustracja została zwiększona lub zmniejszona w stosunku do oryginalnego projektu. O ile w przypadku malarstwa sztalugowego reprodukowanego nawet w nieprofesjonalnych pozycjach wydawniczych standardem jest podpisywanie, np. olej, płótno, czy drzeworyt, linoryt, tak w odniesieniu do grafiki, to katalogi nielicznych wystaw ilustracji rzadko dokumentują technikę, a często odautorska informacja „technika własna” czy „technika mieszana” niewiele nam mówi. O podłożach nie ma absolutnie żadnych informacji. Wykład pokazuje jak artyści tworzyli substytuty niedostępnych zachodnich materiałów plastycznych, co od siebie zapożyczali, dlaczego preferowali jedne, a odrzucali inne rozwiązania techniczne i technologiczne. W warstwie ikonograficznej wskazuję na nieznane dotąd elementy autobiograficzne. Pokazuję także te, które dla młodego pokolenia są nieczytelne (np. stygmaty socjalistycznej zamożności) oraz sygnalizuję tematy, z którymi wszyscy ilustratorzy mieli kłopoty: np. obrazowanie postaci babci w rodzinie czy płaczącego dziecka.

Opisuję etap przygotowań poprzedzający stworzenie ilustracji w jej ostatecznym kształcie znanym z książek czy czasopism oraz pokazuję drugie życie projektów, bo jak się okazało, wydrukowanie ilustracji w książce wcale nie oznaczało jedynie skierowania projektu do domowego archiwum artysty. Pokazuję także mniej koturnowo-spiżowy wizerunek artystów popełniających merytoryczne błędy wychwytywane przez redakcje, oraz wielokrotne wykorzystanie tych samych pomysłów. Zwracam uwagę na odwrocia projektów będące źródłem wiedzy np. o zaleconych zmianach, Pokazuję także korespondencję świadczącą o reakcjach autorów tekstów na ilustracje do tychże tekstów.”

Anna Suwała

Czwartek 25 maja, godz. 17:00, Dom Artysty Plastyka, ul. Mazowiecka 11a. Wstęp wolny.

z zyletka na misia

 Previous Post

Jacek Łydżba “Czy lubi Pani Brahmsa?” 23-30.05.2017

― 20 maja 2017

Next Post 

Konkurs na projekt logo dla statystyki publicznej

― 23 maja 2017

Related Articles

Michał Matuszewski ― 23 kwietnia 2025 | Comment Closed

Noc Muzeów 2025

Zapraszamy do Domu Artysty Plastyka w sobotę 17 maja 2025 roku w godzinach od 18:00 do 22:00 na następujące wydarzenia.

Michał Matuszewski ― 22 kwietnia 2025 | Comment Closed

ZNOWU RAZEM

Michał Matuszewski ― 10 kwietnia 2025 | Comment Closed

Co to jest Polska?

owzpap ― 3 kwietnia 2025 | Comment Closed

Ewa Misiak – METAMORFOZY

owzpap ― 2 kwietnia 2025 | Comment Closed

Poszukiwania – pamiętania – powroty

owzpap ― 19 marca 2025 | Comment Closed

OPÓR KOLORU Jacka Gowika

owzpap ― 11 marca 2025 | Comment Closed

ZAPISANE W PAMIĘCI Bożeny Kuzio-Bilskiej

owzpap ― 7 lutego 2025 | Comment Closed

Māris Čačka – NEUROŚCIEŻKI / NEURO-PATHWAYS
  • STRONA GŁÓWNA
  • ZWIĄZEK
  • STATUT
  • CELE
  • STRUKTURA
  • LISTA CZŁONKÓW
  • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI LISTA BIOGRAFII
  • ARTYŚCI WG DZIEDZIN
  • AKTUALNE WYSTAWY
  • ZAPOWIEDZI WYSTAW
  • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
  • WYNAJEM SAL
  • KONTAKT

ZNAJDZIESZ NAS NA:

WYSZUKIWARKA

GALERIA ART
(komercyjna galeria OWZPAP)

Telefon: +48 789 11 49 69
E-mail: galeria.art@owzpap.pl

DOM ARTYSTY PLASTYKA
(siedziba główna OWZPAP)
ul. Mazowiecka 11A
00-052 Warszawa

GALERIE
otwarte:
Wtorek – Niedziela 10:30-18:00
Poniedziałek – nieczynne

Tel.: 22 827 64 13
Fax.: 22 826 23 61
Email.: owzpap@owzpap.pl
NIP: 525 22 11 093

NUMER KONTA BANKOWEGO
Santander Bank Polska SA
05 1500 1777 1217 7007 3574 0000

Copyright © Ewa Mitera Design   Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki prywatności.