Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy Marka Dzienkiewicza i Łukasza Majcherowicza
„VIS A VIS” 21.10.2019, godz. 19.00
GALERIA BARDZO BIAŁA
ul. Wspólna 61/107, Warszawa
Wystawa czynna: 21-31.10.2019 r.
pon-pt, w godz. 12.00-18.00
Prof. Marek Dzienkiewicz
Marek Dzienkiewicz urodzony w Warszawie w 1951 r. Profesor Sztuk Plastycznych od stycznia 2014 roku. Wydział Malarstwa ASP w Warszawie, ukończył z wyróżnieniem w 1974 roku, w pracowniach profesorów: Tadeusza Dominika i Zbigniewa Gostomskiego. Rok 2015, jest 40 rokiem pracy Dzienkiewicza w ASP w Warszawie. Marek Dzienkiewicz studiował również u profesorów: Mieczysława Szymańskiego, Jacka Siennickiego, Romana Owidzkiego i Ludwika Maciąga oraz miał kontakt z następującymi mistrzami Sztuki: Ryszardem Winiarskim, Henrykiem Stażewskim, Józefem Łukomskim i Kajetanem Sosnowskim.
Marek Dzienkiewicz pracował: na Wydziale Malarstwa w latach 1975–89 jako asystent, w latach 1989–2003 jako szef Pracowni Klasycznych Technik Tkackich (później też Papieru). W latach 2004–2014 prowadził Pracownię Struktur Wizualnych na Wydziale Grafiki a od marca 2014 prowadzi Pracownię Plastyki na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną.
Od 1973 roku uprawia abstrakcję geometryczną i jest autorem 18 cykli – serii prac, z których każda opiera się na odrębnych oryginalnych założeniach. Są to zarówno obrazy, rzeźby i tkaniny, ale też i obiekty przestrzenne wykonane np. z klepki dębowej, sklejki, korka lub rurek tekturowych. Autor ponad 20 wystaw indywidualnych, brał udział w ponad 60 wystawach zbiorowych. Jego prace są w kolekcjach, w 12 krajach a w Warszawie między innymi w Muzeum Narodowym i w kolekcji Galerii Studio. W latach 2006–2010 był prezesem Okręgu Warszawskiego ZPAP. Marek Dzienkiewicz jest także autorem kilku oryginalnych teorii dotyczących kompozycji na płaszczyźnie. Notatki biograficzne o Marku Dzienkiewiczu znajdują się w Słowniku Malarzy Polskich, II Tom (Arkady, 2001) i w Wielkiej Encyklopedii Malarstwa Polskiego (Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2011).
Prof. Marek Dzienkiewicz
Born in Warsaw in 1951. Professor of Fine Arts since January 2014. Graduated with an honours degree from the Academy of Fine Arts in Warsaw (Faculty of Painting) in 1974, in the studios of Prof. Tadeusz Dominik and Prof. Zbigniew Gostomski. Year 2015, is the 40th year of Prof Dzienkiewicz’s work at the Academy of Fine Arts in Warsaw. Marek Dzienkiewicz also studied with Prof. Mieczysław Szymański, Prof. Jacek Siennicki, Prof. Roman Owidzki and Prof. Ludwik Maciąg and he was close to the following masters of Art as Ryszard Winiarski, Henryk Stażewski, Józef Łukomski and Kajetan Sosnowski.
Marek Dzienkiewicz worked as an assistant at the Department of Painting in the years 1975–89 and in the years 1989–2003 as a head of Classical Textile Technician (later Paper).
In the years 2004-2014 he ran Visual Studio’s Studio at the Faculty of Graphic Arts and since March 2014 he has been running the Studio of Visual Arts at the Department of Visual Culture Management.
Since 1973 he has been working on geometric abstraction and he is the author of 18 cycles – series of works, each based on separate original assumptions. These are paintings, sculptures and fabrics, but also spatial objects made of, for example, oak slab, plywood, cork or cardboard tubes.
The Author of more than 20 individual exhibitions, participated in over 60 group exhibitions.
His works can be found in the collections in 12 countries and in Warsaw, among the others, in National Museum in Warsaw and in the Gallery “Studio”.
In the years 2006–2010 the president of ZPAP / OW.
The author of several original theories on composition on the surface.
Biographical notes about Marek Dziennkiewicz can be found in the Polish Painter’s Dictionary, II Vol. (Arkady, 2001) and in the Great Encyclopaedia of Polish Painting (Kluszczyński Publishing House, Krakow 2011).
Łukasz Majcherowicz
Urodził się w 1965 roku w Warszawie. Studiował w latach 1986-1987 w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu, w latach 1987-1991 w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom uzyskał pod kierunkiem prof. S. Gierowskiego oraz prof. E. Tarkowskiego. Od 1990 roku pracuje w Pracowni Technologii i Technik Malarstwa Ściennego na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP. Zajmuje się rysunkiem, malarstwem, projektowaniem i realizacją wystrojów malarskich oraz renowacją i konserwacją malowideł monumentalnych.
Born in 1965 in Warsaw. In years 1986-1987, studied in the Academy of Fine Arts in Poznań, and in years 1987-1991 in the Academy of Fine Arts in Warsaw. Worked on his diploma under Professors Stefan Gierowski and Edward Tarkowski. Since 1990 works in the Studio of Wall Painting Technology and Techniques in the Faculty of Painting of Warsaw’s Academy of Fine Arts. Active in the fields of drawing, painting, painted interiors, renoyation and consen/ation of monumental paintings.
ŁUKASZ MAJCHEROWICZ zajmuje się malarstwem ściennym, a także jego renowacją, ponadto uprawia malarstwo sztalugowe i rysunek. Jego obrazy zostały oparte na wcześniejszych osiągnięciach zgeometryzowanej abstrakcji i op-artowskiej gry z iluzyjnością, ale z pewnym nachyleniem ku kontemplacji – dzięki wprowadzonym zmianom w sposobie konstruowania obrazu i sposobu malowania zostały wzbogacone w wyrazie wobec swych źródeł. Płótna są zbudowane swobodnie malowanymi szeregami pasów, otaczającymi prostokątne na ogół pole, pokryte jedną barwą, lub zawierające jeszcze w sobie wgłębiającą się formę. Na pierwszy rzut oka przypominają prosty labirynt i wywołują poczucie przestrzenności, widać jednak po chwili, że raczej idą w głąb… Obrazy pozbawione są sztywności typowej dla wielu prac, realizowanych zgodnie z zasadami op-artowskiej orientacji – ze względu na ustawicznie zaburzaną symetrię kładzenia barw i brak kontynuacji przedstawiania linią ciągłą wprowadzają wrażenie ruchu i rozchwianej perspektywy; są też dość wytrawnie komponowane kolorystycznie. Obecny jest w nich dystans, prześwituje przez nie skłonność do gry i refleksji. Niektóre z nich mają wyraźne przesłanie: kilka obrazów, których wnętrze może prowadzić do skojarzenia labiryntowego wchodzenia w głąb, nosi tytuł Bełżec – przypomina o trzecim pod względem strat ludzkich obozie Zagłady.
Zbigniew Taranienko
ŁUKASZ MAJCHEROWICZ specializes in wall painting and its renovation, as well as practising painting and drawing. His pictures are based on the earlier achievements of geometricized abstraction and op-art games with illusion, however, with a certain inclination towards contemplation – thanks to the introduction of changes in the ways of constructing picture and the method of painting, their expression became richer than that of their sources. The pictures consist of freely painted rows of stripes, surrounding a usually rectangular field, covered with one colour, or additionally comprising an inwards-moving form. At the first sight they resemble a simple labyrinth and create the sense of spatiality, but after a while it becomes evident they are rather moving inwards… The pictures are free from rigidity typical for works based on the principles of op-art orientation – due to persistently disturbed symmetry of colour application and the lack of continuation of solid linę presentation they introduce the impression of movement and rickety perspective; their colour composition is also quite excellent. They feature the element of distance, and a proclivity for playing games and for reflection. Some of them have a elear message: several works, whose inside may resemble a labyrinth-like journey inwards, are entitled Bełżec – commemorating the death camp where the third largest number of human lives were lost.
Zbigniew Taranienko