• ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków

Menu
  • ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

Mariusz Mierzejewski w Galerii 022

owzpap

krzyk_2015_100_100_mariusz mierzejewski_smallWrzeszcząca małpa, bulwar nad rzeką, kawał drewna, ściekający totem jakiegoś ptasiora, obrazek o niczym, rogata czaszka kozła, mizdrzące się ładne rysunki kobiet, fragment tupolewa, matka boska, mechanizm zegara, świstak w kwiatkach?

Malarstwo Mariusza Mierzejewskiego pozbawione jest emblematyczności, dającej widzowi percepcyjne uspokojenie, w postaci bezpieczeństwa estetycznej klasyfikacji.

Można powiedzieć, że jego obrazy nie uwodzą ani ugrzecznionym decorum użytych środków malarskich, ani spójną narracją ikonograficzną, dającą jasną odpowiedz o co mu chodzi. To jakie jest jego malarskie status quo?

Na wstępie, należy wykluczyć słowo – nieumiejętność, bo z pojedynczych gestów, szybkich zapisów malarskich widać, że nie musi udowadniać, że potrafi malować. Jednakże, widoczne resentymenty gestów postimpresjonizmu, dzikiej ekspresji, występują równolegle z widzeniem Marcela Duchampa, lub Kurta Schwittersa. Czy da się pogodzić, wizerunek małpy namalowany w duchu odnowiciela figuracji XX w. Francisa Bcona z banalnym widoczkiem? Czy ta przypadkowość, intelektualna nonszalancja, wydawałoby się że zbyt szeroki wachlarz możliwości, cytowanie klasyków, nie budzi podejrzeń że to jakaś „post-moderna”, wtórne i nieautentyczne? Czy siłą tego malarstwa może być poczucie towarzyszącego nam rozdrażnienia? Dlaczego maluje i przekreśla swoje prace ich łatwością podania, banalnością tematu, dlaczego wątki nie łączą się meandrycznie w poszczególnych pracach? Czy nie deprecjonuje ikony obrazu komercjalizując go? Czy raczej wątpliwą wartością jest wolna kreacja, kalejdoskop widzialnych szczątków, epatowanie śmietnikiem realności, dekonstrukcja bagażu tradycji malarstwa.

Zakładam, że jesteśmy celowo wpuszczani w przysłowiowe maliny – patrzcie! to są obrazy. Wszystko się zgadza, te malarskie tautologie są zaprojektowaną „pułapka przebudzenie”, przed kolejnym obrazem, który nas nie usypia swoją konsekwencją tradycji widzenia i rozumienia. W rzeczywistości ich przedstawienie jest krytyczną w wymowie siłą perswazji autora. Jego obrazy są skonceptualizowanym odbiciem otaczającego chaosu, podszywające się swoją niemocą pod zdewaluowany obraz informacji, mediów, reklamy. Czy żarliwie wykreowany palimpsest szczątków kodów i znaczeń jest jego strategią zbieracza odreagowującego w ten sposób rzeczywistość?

Poszukiwania, dyskurs, rozwój przez zaprzeczenie… w końcu ta ambiwalentność obrazu jak widać ulega samej witalności procesu twórczego, staje się świadomym wyzwaniem autora.

Łukasz Głowacki

Mariusz Mierzejewski

Przestrzeń tła

Galeria 022, 21.09. – 08.10.2017

wernisaż, 21.09.2017, godz. 18.00

 Previous Post

I like Europe and Europe likes me

― 23 sierpnia 2017

Next Post 

Tkanina Anny Hlebowicz w Galerii Rondo

― 5 września 2017

Related Articles

Michał Matuszewski ― 23 kwietnia 2025 | Comment Closed

Noc Muzeów 2025

Zapraszamy do Domu Artysty Plastyka w sobotę 17 maja 2025 roku w godzinach od 18:00 do 22:00 na następujące wydarzenia.

Michał Matuszewski ― 22 kwietnia 2025 | Comment Closed

ZNOWU RAZEM

Michał Matuszewski ― 10 kwietnia 2025 | Comment Closed

Co to jest Polska?

owzpap ― 3 kwietnia 2025 | Comment Closed

Ewa Misiak – METAMORFOZY

owzpap ― 2 kwietnia 2025 | Comment Closed

Poszukiwania – pamiętania – powroty

owzpap ― 19 marca 2025 | Comment Closed

OPÓR KOLORU Jacka Gowika

owzpap ― 11 marca 2025 | Comment Closed

ZAPISANE W PAMIĘCI Bożeny Kuzio-Bilskiej

owzpap ― 7 lutego 2025 | Comment Closed

Māris Čačka – NEUROŚCIEŻKI / NEURO-PATHWAYS
  • STRONA GŁÓWNA
  • ZWIĄZEK
  • STATUT
  • CELE
  • STRUKTURA
  • LISTA CZŁONKÓW
  • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI LISTA BIOGRAFII
  • ARTYŚCI WG DZIEDZIN
  • AKTUALNE WYSTAWY
  • ZAPOWIEDZI WYSTAW
  • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
  • WYNAJEM SAL
  • KONTAKT

ZNAJDZIESZ NAS NA:

WYSZUKIWARKA

GALERIA ART
(komercyjna galeria OWZPAP)

Telefon: +48 789 11 49 69
E-mail: galeria.art@owzpap.pl

DOM ARTYSTY PLASTYKA
(siedziba główna OWZPAP)
ul. Mazowiecka 11A
00-052 Warszawa

GALERIE
otwarte:
Wtorek – Niedziela 10:30-18:00
Poniedziałek – nieczynne

Tel.: 22 827 64 13
Fax.: 22 826 23 61
Email.: owzpap@owzpap.pl
NIP: 525 22 11 093

NUMER KONTA BANKOWEGO
Santander Bank Polska SA
05 1500 1777 1217 7007 3574 0000

Copyright © Ewa Mitera Design   Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki prywatności.