• ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków

Menu
  • ZWIĄZEK
    • STATUT
    • STRUKTURA
    • CELE
    • WYNAJEM SAL
    • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI
    • LISTA BIOGRAFII
    • LISTA WG. DZIEDZIN
    • LISTA CZŁONKÓW
  • WYSTAWY
    • AKTUALNE WYSTAWY
    • ZAPOWIEDZI WYSTAW
    • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
    • Z ŻYCIA OW ZPAP
    • NEWSY O ARTYSTACH
    • KONKURSY
  • NAGRODA IM. J. CYBISA
    • O NAGRODZIE
    • LAUREACI
    • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
    • O GALERII
  • KONTAKT

GRZEGORZ SZTWIERTNIA LAUREATEM NAGRODY IM. JANA CYBISA ZA ROK 2016

owzpap

Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków z przyjemnością informuje, iż decyzją Kapituły, Laureatem Nagrody im. Jana Cybisa za rok 2016 został Grzegorz Sztwiertnia.

Grzegorz SztwiertniaArtysta pracuje zamkniętymi konceptualnymi cyklami malarskimi („Melancholia” 1995, „Ethicon” 1999, „Farbenlehre” 2002, „Diplokokki” 2011, „Tarczyce” 2016), które – bazując na szczątkowym materiale historycznym, naukowym i wizualnym budują racjonalne, logiczne systemy z ambicjami wyjaśniania paradoksalnych manifestacji „rzeczywistości empirycznej”. Posługując się owym paradoksem i subtelną ironią konstruuje obiekty i modele badań, diagnozy czy komentowania  „rzeczywistości najniższej rang” i skompromitowanych aspektów wielkich, utopijnych projektów społecznych. „Ich forma (owych obiektów) ma jedną wspólną cechę: jest nią daleko posunięta umowność. Sztwiertnia używa słów podobnie jak używa malarstwa, przedmiotów czy quasi-naukowych gatunków literackich: wie, że są to formy zużyte. Wytrąca je więc z dotychczasowych znaczeń, ról i wyglądów, rozkłada na czynniki pierwsze i – egzaminuje (za Martą Tarabułą „Diagnostyka i modele”, 1996). Modernistyczny i konceptualny background każe mu więc grać o wielką życiową stawkę, która podejmowana jest ze świadomością możliwości i ograniczeń plastycznego opisu owych skomplikowanych koncepcji i teorii. Świadomość tych możliwości (i ograniczeń) formalnych czyni jego propozycje niezwykle wysmakowane wizualnie – podszyte jednak (grecki farmakon) drastycznością tematów i treści (często archiwalnych), jakie w swej pracy wykorzystuje (np. diagnostyka medyczna). Wielowątkowość, erudycyjność, niejednoznaczność, ironia i paradoks – połączone ze świadomą redukcją środków wizualnych – jest oryginalną propozycją artysty na polu rodzimej sztuki, stanowiąc mocny i charakterystyczny głos w sprawie funkcji i roli sztuki we współczesnej kapitalistycznej, potransformacyjnej polskiej rzeczywistości społecznej.

Charakterystyczne dla jego prac krytyka: kultury, wielkich modernistycznych projektów społecznych, potransformacyjnej przestrzeni wykluczenia, społecznych i indywidualnych dysfunkcji, ograniczeń ciała i aberracji psychicznych, nawyków i zaburzeń percepcji – pokazują współczesną rzeczywistość jako wielki metafizyczny „oddział zamknięty”. Jego paranaukowe (patafizyczne) konstrukcje to modele o ambicjach budowania, z resztek i fragmentów świata po rozpadzie, możliwych obszarów sensu i logiki.

Urodzony w 1968 roku w Cieszynie. Studia na Wydziale Malarstwa w krakowskiej ASP. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego w 1992 roku. Od 2008 dr habilitowany (ASP w Krakowie). Obecnie profesor nadzwyczajny w Akademii Sztuk Pięknych. Autor kilkudziesięciu wystaw indywidualnych, brał udział w ponad stu wystawach w Polsce i za granicą. Uczestnik większości najważniejszych przeglądów polskiego malarstwa (od połowy lat 90.). Pracuje na polu wielu dyscyplin: malarstwa, rysunku, rzeźby, i instalacji, filmu, teorii sztuki, literatury. Pedagog w pracowni interdyscyplinarnej na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP, prowadzi również zajęcia z teorii i praktyki nowych mediów w PWSZ w Nowym Sączu.

 Previous Post

Ryszard Horowitz “Fotokompozytor”

― 28 lutego 2017

Next Post 

Wystawa zbiorowa “Dywergencje” 13 – 31.03.2017

― 13 marca 2017

Related Articles

Michał Matuszewski ― 23 kwietnia 2025 | Comment Closed

Noc Muzeów 2025

Zapraszamy do Domu Artysty Plastyka w sobotę 17 maja 2025 roku w godzinach od 18:00 do 22:00 na następujące wydarzenia.

Michał Matuszewski ― 22 kwietnia 2025 | Comment Closed

ZNOWU RAZEM

Michał Matuszewski ― 10 kwietnia 2025 | Comment Closed

Co to jest Polska?

owzpap ― 3 kwietnia 2025 | Comment Closed

Ewa Misiak – METAMORFOZY

owzpap ― 2 kwietnia 2025 | Comment Closed

Poszukiwania – pamiętania – powroty

owzpap ― 19 marca 2025 | Comment Closed

OPÓR KOLORU Jacka Gowika

owzpap ― 11 marca 2025 | Comment Closed

ZAPISANE W PAMIĘCI Bożeny Kuzio-Bilskiej

owzpap ― 7 lutego 2025 | Comment Closed

Māris Čačka – NEUROŚCIEŻKI / NEURO-PATHWAYS
  • STRONA GŁÓWNA
  • ZWIĄZEK
  • STATUT
  • CELE
  • STRUKTURA
  • LISTA CZŁONKÓW
  • STRONA ARCHIWALNA
  • ARTYŚCI LISTA BIOGRAFII
  • ARTYŚCI WG DZIEDZIN
  • AKTUALNE WYSTAWY
  • ZAPOWIEDZI WYSTAW
  • ARCHIWUM WYSTAW
  • AKTUALNOŚCI
  • GALERIA ART
  • WYNAJEM SAL
  • KONTAKT

ZNAJDZIESZ NAS NA:

WYSZUKIWARKA

GALERIA ART
(komercyjna galeria OWZPAP)

Telefon: +48 789 11 49 69
E-mail: galeria.art@owzpap.pl

DOM ARTYSTY PLASTYKA
(siedziba główna OWZPAP)
ul. Mazowiecka 11A
00-052 Warszawa

GALERIE
otwarte:
Wtorek – Niedziela 10:30-18:00
Poniedziałek – nieczynne

Tel.: 22 827 64 13
Fax.: 22 826 23 61
Email.: owzpap@owzpap.pl
NIP: 525 22 11 093

NUMER KONTA BANKOWEGO
Santander Bank Polska SA
05 1500 1777 1217 7007 3574 0000

Copyright © Ewa Mitera Design   Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki prywatności.