Biografia:
HANNA WOJDAŁA – MARKOWSKA
W latach 1984 – 1990 r. studiowała w PWSSP w Łodzi na Wydziale Włókienniczym. W 1990 r. otrzymała dyplom
z wyróżnieniem w Pracowni Gobelinu i Dywanu prof. A. Starczewskiego oraz w Pracowni Malarstwa
prof. W. Garbolińskiego. W 1998 r. uzyskała doktorat na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi.
W 2007 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie . Od 1995 r. pracowała na Wydziale Sztuki, od 2009 r. do 2016 r. kierowała Katedrą Struktur Przestrzennych i Teorii Sztuki, a od 2013 r. pracuje i prowadzi Pracownię Projektowania i Konstrukcji Ubioru na Wydziale Materiałoznawstwa, Technologii i Wzornictwa Uniwersytetu Technologiczno – Humanistycznego w Radomiu. Od września 2016 r. kierownik Zakładu Wzornictwa na Wydziale MTiW UTH. Od 1992 r. członek Związku Polskich Artystów Plastyków – Okręg Warszawski.
Uprawia twórczość w zakresie: malarstwa i rysunku, tkaniny unikatowej, autorskiego ubioru.
Wzięła udział w ponad 190 wystawach międzynarodowych, ogólnopolskich, środowiskowych. Zorganizowała 28 wystaw indywidualnych i kilka pokazów autorskich kolekcji ubioru.
Nagrody i wyróżnienia ( wybór):
2007 r. Medal Międzynarodowa Wystawa Tkaniny Unikatowej ,,Struktury Powiązań ”; Galeria ZPAP Kraków
2010 r. Nagroda II Ogólnopolskie Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego Jesienne Konfrontacje; BWA Rzeszów
2014 r. Nagroda 8 Międzynarodowe Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej ,, Z krosna do Krosna’’; Muzeum Rzemiosła 2016 r. Nominacja do Nagrody za najlepszą pracę 13 Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, Łódź 2016; CMW
Prace w zbiorach ( m. in.): Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej ,, Elektrownia” w Radomiu, Muzeum Miasta Gdyni, Biur Wystaw Artystycznych w Kielcach i Rzeszowie, Muzeum Rzemiosła w Krośnie, Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze oraz w zbiorach prywatnych.
O swojej twórczości Hanna Wojdała – Markowska mówi:
Najważniejszą dla mnie ideą w sztuce, w jej każdej dyscyplinie, niezależnie od przeznaczenia, są działania twórcze charakteryzujące się jednością myślenia. Najistotniejsze, są realizacje spójne mentalnie, o czytelnym rodowodzie inspiracyjnym i jasno prezentowanej zasadzie plastycznej, wokół której powstają. Dotyczy to obrazu na tradycyjnym podłożu z płótna naciągniętego na krosno, haftu i druku na niegruntowanych, luźnych tekstyliach, tkaniny tkanej z wykorzystaniem różnych surowców. Ważna jest dla mnie mikro i makro skala, własne, modularne elementy , niekoniecznie tkackie surowce, których używam. W mojej twórczości wszystko zaczęło się od tkaniny: od splotów, nierównomiernych powierzchni tkackich, przenikających się materii, w których odkryłam niekończące się możliwości budowania moich obrazów. Nawarstwiając powierzchnie obrazów różnymi farbami, rysując kredkami, pastelami, ołówkami czy używając różnych narzędzi, stempli, szablonów, podświadomie zawsze widzę materię tkaniny. To wzajemne przenikanie struktur tkackich, tekstylnych i malarskich pozwala mi przekraczać granice poszczególnych dyscyplin sztuki czystej i użytkowej. Aktualne działania twórcze polegają na przenoszeniu własnego malarstwa i rysunku w postaci druków cyfrowych oraz unikatowej tkaniny w ubiór. Ponad to w projektowaniu staram się wykorzystać zjawiska, które także cenię w sztuce: struktury, rytm, powidoki, faktury czy ażury. Inspirujące są dla mnie własne modyfikacje tkanin, modelowanie konstrukcyjne i stosowanie tekstyliów o rozmaitych fakturach, grubościach, deseniach i barwach począwszy od mocnych i nasyconych odcieni po subtelne monochromaty.