Biografia:
(ur. 1891 Grzywa w Inflantach Polskich – zm. 1981 Warszawa),
z domu Krażowska, 1-o voto Brodzka.
Studiowała w latach 1909 – 1911 u prof. Schwagerle w Monachium i w latach 1911 – 1914 w Acadèmie de la Grande Chaumière w Paryżu,w pracowni Emile’a – Antoine’a Bourdelle’a.
Od 1945 roku należała do ZPAP.
Była jedną z założycielek Pracowni Doświadczalnej Tkactwa Artystycznego ZPAP (Okręg Warszawski) w 1951 r., która mieściła się w jej domu. Była jej przewodnicząca do 1965 r., kiedy pracownia uzyskała nową siedzibę w Domu Artysty Plastyka przy ul. Mazowieckiej.
Oprócz rzeźby interesowało ją rzemiosło artystyczne.
Uprawiała wszystkie techniki tkackie: kilim, gobelin, sumak, żakard). Rzeźbiarskie studia u Emile’a Bourdella i praktyka w dziedzinie kilimu przed wojną zaowocowały w latach 60. i 70. XX w., kiedy tworzyła niezwykle oryginalne kompozycje łączące dwie dyscypliny sztuki tkaninę i rzeźbę w jednym dziele.
Prace znajdują się m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie i Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Nagrody:
1929 r. zaszczytne wyróżnienie za tkaninę na dorocznym salonie w Zachęcie, Warszawa;
1934 r. srebrny medal na wystawie Len Polski, Warszawa;
1953 złoty krzyż zasługi;
1963 r. złoty medal na Międzynarodowym Konkursie Instytutu Projektu Wnętrz (AID) w Chicago;
1963 wyróżnienie na wystawie Sztuki Użytkowej w Warszawie;
1972 wyróżnienie na IV Festiwalu Sztuk Pięknych w Warszawie
1975 r. wyróżnienie na I Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi;
1976 r. nagrodę Ministerstwa Kultury i Sztuki na VI Festiwalu Sztuk Pięknych w Warszawie;
1976 r. krzyż komandorski Orderu Odrodzenia Polski.
Bibliografia:
- Bobrowska-Jakubowska Artyści polscy we Francji w latach 1890 – 1918. Wspólnoty i indywidualności, Warszawa 2004, s. 139, 150, 155, il. 30;
- Brodzka – Bestry, „Było mi w Krakowie jak w niebie …” Nieznany list Olgi Poznańskiej z 22 lutego 1921 roku, w: Zeszyty Naukowo-Artystyczne Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, s. 147 – 161;
Ciechanowiecki Rocznik Muzealny, t. VII, zeszyt 2, Muzeum Rolnictwa im. ks. K. Kluka w Ciechanowcu, Ciechanowiec 2011
- Huml, Współczesna tkanina polska, Warszawa 1989, s. 16, 30, 237, il. 80, 91;
- Huml, Polska sztuka stosowana XX wieku, Warszawa 1978, s. 170, 213, 219;
- Huml, Sztuka przedmiotu – przedmiot sztuki, Warszawa 2003, s. 224 – 225;
- Huml, Wystawa tkanin Marii Łaszkiewicz, Warszawa Zachęta, 1968;
- Jarry, La Tapisserie des origines à nos jours, Hachette1968, s. 332;
- Kuenzi, La nouvelle tapisserie, Genewa 1973 s. 87, s. 89;
Maria Łaszkiewiczowa rozmawia z redakcją, Projekt nr 4/1976, s. 10 – 17;
- Oettingen, Cmentarze I wojny światowej w województwie kieleckim, Warszawa Kraków 1988, s. 125 – 130;
- Osiecki, S. Wyrzycki, Legionowym szlakiem…. Z dziejów oddziałów Józefa Piłsudskiego na kielecczyźnie 1914 – 1915, Kielce 2008;
Słownik artystów plastyków. Okręg Warszawski ZPAP, Warszawa 1972, s. 327;
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Salon 1929. Przewodnik nr 49. Grudzień, s. 52; Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Salon 1930. Przewodnik 59. Grudzień, s. 11 Spis artystów nagrodzonych na wystawach w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych od 1923 r., Przemysł artystyczny; Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Salon 1936, s. 37, Zdobnictwo.
- Verlet, M. Florisoone, A. Hoffmeister, F. Tabard, Das grosse Buch der Tapisserie, Econ Verlag, Vien – Düserdorf;
- Wróblewska, Portret przy krośnie, Polska nr 4 (296) 1979, s. 60;
- Żygulski, Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987, s. 89, Warszawa; recenzja The Miami Herald z 2.11.1961.
- Zatorska-Antonowicz, Altius, XIX aukcja dzieł sztuki, 2003, s. 112;
- Waldorff, H. Szwankowska, D. Jędryczko, B. Olszewska, Z. Czyńska, Cmentarz Powązkowski w Warszawie, Warszawa 1984, s. 246