Wystawa prac Jacka Gowika “Bez tytułu”
Galeria Korekta, ul. Mazowiecka 11 A
Wystawa czynna: 28.02-15.03 2019 r.
… Budując własną formę, stosując oryginalne środki wyrazu Jacek Gowik daje świadectwo trudnego poszukiwania prawdy pomiędzy istotą sztuki intelektualnej a zmysłowej. Wymiar zmysłowy tej sztuki to próba przekazania widzowi uczuć i atmosfery towarzyszącej powstawaniu dzieła. Wymiar intelektualny odwołuje się od tradycji malarstwa abstrakcyjnego, jego funkcji estetycznych i dekoracyjnych. W obrazach artysty formy abstrakcyjne zbudowane są z wielką starannością i rozmysłem. Całość oparta jest na symbiozie formy organicznej z abstrakcją geometryczną. Tak, więc logika i zmysłowość, dwie przeciwstawne siły ścierają się w pracach artysty. Całość podporządkowana jest nadrzędnemu celowi, jakim jest dążenie do syntezy malarskiej formy. Pionowy format większości kompozycji porządkuje malarską przestrzeń podzieloną poziomymi pasami kontrastujących barw. Sugerują one podział na trzy elementarne żywioły wodę, ziemię i powietrze. Materia malarskiej faktury jest zróżnicowana od mięsistych impastów grubo kładzionej farby po delikatne stonowane barwy opisane subtelnym modelunkiem. Czasem kompozycje ograniczają się do jednej tonacji – błękitów, sepii, różu czasem operują silnym kontrastem barw. Porządek plastyczny obrazów Jacka Gowika wyznacza podstawowy trójgłos barwny rozłożony na powierzchni kompozycji. Granaty zderzone z nasyconymi brązami i głębokimi szarościami w jednych obrazach w innych sepie zestawione są ze szmaragdowymi i ciemnobłękitnymi tonami. Wysublimowana gra kolorystyczna ma szczególne znaczenie. Ma walor stwarzania nowej formy malarskiej. Można powiedzieć, że są to tradycyjne znaki spontaniczności malarskiego gestu od ponad stu lat stosowane w sztuce. W obrazach Gowika z rozwiązaniami kolorystycznymi współdziałają układy linearne. W dynamicznych spiętrzeniach wibrujących linii i kresek wyczuwamy ruch nadany im przez artystę podczas pracy nad obrazem. Trudno nad tym ruchem zapanować gdyż opalizujące barwy i złudne światłocienie efekt ten potęgują.
Zbigniew Pindor
…By building his own form, using the original means of expression, Jacek Gowik gives testimony to the difficult quest for truth between the essence of intellectual and sensual art. The sensual dimension of this art is an attempt to convey to the viewer the feelings and atmosphere accompanying the creation of the work. The intellectual dimension refers to the tradition of abstract painting, its aesthetic and decorative functions. In the artist’s paintings abstract forms are built with great care and thought. The whole is based on the symbiosis of the organic form with geometrical abstraction. Yes, logic and sensuality, two opposing forces clash in the artist’s work. The whole is subordinated to the overriding goal of striving for the synthesis of the painting form. Vertical format of most compositions arranges a painting space divided by horizontal strips of contrasting colors. They suggest a division into three elementary elements of water, earth and air. The matter of the paint texture varies from the fleshy impasto of a thickly laid paint to delicate subdued colors described in a subtle moulding. Sometimes the compositions are limited to one tone – blue, sepia, rouge; sometimes a strong contrast of colors is crucial. The artistic order of Jacek Gowik’s paintings marks the basic color triad laid out on the surface of the composition. Pomegranates collided with saturated brown and deep gray in some sepia images are set with emerald and dark blue tones. Sophisticated coloring plays a special role. It has the value of creating a new painting form. It can be said that these are the traditional signs of the spontaneity of the painting gesture applied in art for over a hundred years. In Gowik’s paintings color solutions co-operate with linear systems. In the dynamic pile of vibrant lines and strokes, we sense the movement given to them by the artist while working on the painting. It is difficult to control this movement, because opalescent colors and illusion of light illuminate this effect.
Zbigniew Pindor