Opis:
“W wystawie ‘Gorzkie cukierki’ koncentruję się na aktach i konsekwentnie trzymam się tematyki kobiecej. To jest mój głos na temat feminizmu. Podejmuję dialog z dziełami malarek takich jak Barbara Longhi (1552- 1638) czy Artemisia Gentileschi (1552-1638) oraz z tematami malarskimi: Porwanie Sabinek, Porwanie Europy, Zuzannna i starcy, Judyta i Hofarnes. Ta tematyka pokazuje i świadczy o krzywdach wyrządzonych kobietom od wieków i o upokorzeniach ciągle aktualnych. Postrzegam moją twórczość jako dług i powinność wobec bohaterskich poprzedniczek. Artysta nazywany sumieniem współczesnego świata ma prawo i obowiązek walczyć z niesprawiedliwością społeczną, polityczną czy religijną. Od moich widzów oczekuję zadumy i refleksji na tymi gorzkimi cukierkami.”
Maria Waliszewska-Bendek
“Każdy z obrazów, paradoksalnie, jest bardzo rzeźbiarski w wyrazie. Silnie zbudowane konfiguracje ludzkich ciał, modulowane światłocieniem, ale jednocześnie obwiedzione wyrazistym konturem nie powstały po to, aby się podobać, czy w prosty sposób uwieść wdziękiem. Jest w tych pracach coś z kubizmu, jest też i z totemicznej twórczości ludów pierwotnych, ale przede wszystkim przebija z nich elementarna fascynacja ludzkim ciałem. Ten cykl malarski ukazuje w nowym kontekście proces tworzenia realizowany przez Marię Bendek. Zamaszysty gest, kreska sprawiająca wrażenie kreślonej szybko i emocjonalnie, modulowanie także poprzez fakturę prac powoduje, że najnowsze prace artystki odbiera się z przyjemnością jako świeżą kreację.”
Maria Waliszewska-Bendek studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom obroniła w 1976 roku na wydziale malarstwa, w pracowni Krystyny Łada-Studnickiej. W 1977 roku była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. W latach 1978-79 studiowała w Studium Scenografii ASP u prof. Józefa Szajny przy Teatrze Studio w Warszawie. Uprawia malarstwo sztalugowe i pastelowe. W latach 1975-2014 miała ponad trzydzieści wystaw indywidualnych w kraju i za granicą oraz była współautorką wielu wystaw zbiorowych.