Opis:
Maria Jełowicka
50 lat przygody z nitką
Galeria DAP3 Domu Artysty Plastyka OW ZPAP przy ul. Mazowieckiej 11A w Warszawie
Wystawa w dniach 30 sierpnia – 22 września 2024 roku
Wernisaż o godz. 17:30 w piątek 30 sierpnia 2024 roku
Jesteśmy jedni dla drugich pielgrzymami,
którzy różnymi drogami zdążają w trudzie na wspólne spotkanie.
Antoine de Saint-Exupéry
Tkaniną artystyczną Maria Jełowicka zajmuje się od 1974 roku. W roku 1998 zmodernizowała sposób układania osnowy, co pozwoliło na tkanie obrazów trójwymiarowych. Jest członkiem ZPAP-u od 2001 roku. Uczestniczyła w licznych wystawach zbiorowych, w tym w Ogólnopolskich Wystawach Miniatur Tkackich w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (2001, 2013) oraz w wystawach towarzyszących WT Kowary w latach 2004-2017. W 2001 roku tryptyk ułożony z miniaturek został przyjęty na wystawę w CMW w Łodzi.. Zorganizowała 36 wystaw oraz brała udział w ponad 90 wystawach zbiorowych. Jej prace znajdują się kolekcjach w Polsce, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Stanach Zjednoczonych, Włoszech i Kanadzie.
Nagrody
2004 wyróżnienie na Międzynarodowych Biennale Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna”
2006 WT Kowary III nagroda za tryptyk „Źródła światła”
2006 Nagroda Uczestników WT Kowary
2008 WT Kowary III nagroda za tryptyk nt. muzyki Karola Szymanowskiego
2009 I nagroda przyznana przez MKiDzN za pracę „Kształty i znaki”
2011 WT Kowary wyróżnienie za pracę „Drzewo życia”
2015 III nagroda w konkursie „MUZA” za pracę „W kręgach Abakanu”
2016 wyróżnienie na MBTL „Z krosna do Krosna”
Tkanina artystyczna jest jedną z najtrudniejszych i najszlachetniejszych dziedzin sztuki. Staram się, by moje abstrakcyjne i metaforyczne prace nie były płaskimi tkaninami, opartymi jedynie na technice wątku i osnowy, a raczej nowatorskimi, poszukującymi i odkrywczymi formami plastycznymi, łączącymi w swoim trójwymiarze wszystkie zalety malarstwa i płaskorzeźby.
Pięćdziesiąt lat swojej przygody z nitką Maria Jełowicka dzieli na cztery okresy różniące się zarówno formą wykonywanych prac, jak i sposobem i techniką ich tworzenia.
Lata 1974-1998 to pierwszy okres twórczości, z którego pochodzą tradycyjne płaskie, zwykle duże formy wykonywane na ramie, niekiedy przeplatane reliefami. Te lata były zarazem czasem wspaniałej koniunktury dla polskiej tkaniny.
Około roku 1998 artystka wypracowała i wykreowała tkaninę przestrzenną. W zastosowaniu ramek odkryła wprost nieograniczone możliwości ułożenia i napięcia osnowy, na której mogła tkać w dwóch lub trzech płaszczyznach, co pozwoliło wejść wytkanej formie w głąb obrazu. Okres ten charakteryzuje się tworzeniem miniatur, których powstało około 80.
W latach 2002-2015 sposób, który artystka zastosowała w miniaturach, przeniosła na małe formy tkackie o wymiarach 60 x 60 cm. W pracach tych wykorzystała kolor, co pozwoliło wyrazić myśl nie tylko formą przestrzenną. W większych ramach znalazła możliwość wydobycia trzeciej płaszczyzny, co dało nowe możliwości przestrzenne. Ramy stanowią integralną część tkaniny, w związku z tym artystka zrezygnowała z nabijania na ramy gwoździ, zastępując je nacięciami na brzegach ramy. Każda praca wymaga odrębnego przygotowania i napięcia osnowy zgodnie z przygotowanym projektem. Do wykończenia pracy potrzebna jest rama zamykająca całość jak w obrazach malarskich.
Od 2015 roku w pracach Marii Jełowickiej jako baza pojawia się płótno. Artystka stosuje w swojej twórczości technikę haftu, aplikacji i kolażu.