Opis:
Ewa Mitera
Cloudscapes / Obrazy chmur
kuratorka wystawy: dr Shih Mei Lee
Galeria Lufcik Domu Artysty Plastyka OW ZPAP, ul. Mazowiecka 11A, 00-052 Warszawa
Wystawa w dniach 30 sierpnia – 22 września 2024 roku
Wernisaż o godzinie 18:30 w piątek 30 sierpnia 2024 roku
Ewa Mitera – urodzona w Warszawie, absolwentka University of Edinburgh w Szkocji z tytułem Master of Science in Design and Digital Media pod kierunkiem prof. John Lee. Tytuł magistra sztuk pięknych otrzymała w Europejskiej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Mieczysława Wasilewskiego, praca teoretyczna u prof. Wiktora Zina. Malarstwa i rysunku uczyła się u prof. Franciszka Starowieyskiego i prof. Antoniego Fałata. Następnie na Uniwersytecie Warszawskim otrzymała tytuł magistra historii sztuki pod kierunkiem prof. Marii Poprzęckiej. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP), Société des Artistes Français, Stowarzyszenia Historyków Sztuki w Polsce (SHS).
Artystka wystawia swoje obrazy w Związku Polskich Artystów Plastyków w Warszawie na licznych wystawach, w tym cyklicznych od 2011 roku Aktualności i Pokolenia, jak również wystawie poświęconej 70. rocznicy Powstania Warszawskiego pt. Pokój i Nadzieja. W 2015 roku brała udział w Biennale we Florencji. Corocznie od 2020 roku bierze udział w paryskim Le Salon. Indywidualne wystawy w Londynie, Edynburgu, Dunfermile, Paryżu, Gandawie, Kolonii, Frankfurcie, Nowym Jorku, Waszyngtonie, Miami.
Malarstwo Ewy Mitery poświęcone jest głównie tematom krajobrazu, fenomenom przyrodniczych zjawisk meteorologicznych, to przemiennie obrazy realistyczne i abstrakcyjne z przywołaniem motywu. Obrazy chmur są ideą materializacji niematerialnego, malowane z pamięci i wrażenia. Chmury są niepowtarzalne, uniwersalne, boskie, w wiecznym ruchu, widoczne, ale nieuchwytne, nieustannie zmieniając swój kształt, formę, argument, nieobciążone pamięcią, zachęcające różnorodną interpretację, generatory wyobraźni, oniryczne.
Równie ważne jak motyw obrazów jest sam proces tworzenia, odkrywania możliwości koloru i światła, zarówno w tradycyjnej technice olejnej holenderskich mistrzów i spontanicznej alla prima charakteryzującej się abstrakcyjną strukturą.
– dr Shih Mei Lee – kuratorka wystawy