Opis:
Ewa Mitera Abstrakcje w hołdzie Wojciechowi Fangorowi
Ewa Mitera urodzona w 1981 w Warszawie, Absolwentka University of Edinburgh, w Szkocji, z tytułem Master of Science in Design and Digital Media pod kierunkiem prof. John Lee. Tytuł Magistra Sztuk Pięknych otrzymała w Europejskiej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni prof. Mieczysława Wasilewskiego, praca teoretyczna u prof. Wiktora Zina. Malarstwa i rysunku uczyła się od prof. Franciszka Starowieyskiego i prof. Antoniego Fałata. Następnie na Uniwersytecie Warszawskim otrzymała tytuł Magistra Historii Sztuki pod kierunkiem prof. Marii Poprzęckiej. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP) oraz Stowarzyszenia Historyków Sztuki w Polsce (SHS). Nominowana w prestiżowym austriackim konkursie malarstwa Strabag Art Award 2014.
Artystka wystawia swoje obrazy w Związku Polskich Artystów Plastyków w Warszawie na licznych wystawach w tym cyklicznych od 2011 Aktualności i Pokolenia, jak również wystawie poświęconej 70. rocznicy Powstania Warszawskiego pt. Pokój i Nadzieja. Pierwszą indywidualną wystawa w 2015 w Edynburgu, Szkocji pt. Eva Mitera Paintings in Edinburgh. W 2015 roku reprezentowała Polskę na Biennale we Florencji.
Malarstwo Ewy Mitera poświęcone jest głównie tematom krajobrazu, fenomenów przyrodniczych, zjawisk meteorologicznych przemiennie obrazy figuratywne i abstrakcyjne z przywołaniem motywu. Te impresyjne obrazy opierają się prostej percepcji i analizie, malowane w odwołaniu do pamięci, zaczerpnięte z obserwacji natury i przekształcone w obraz olejny. Istotnym w malarstwie artystki jest uchwycenie żywiołu natury, ważnym jest czynnik katakliczny, dramatyczny, element napięcia, poruszenia pejzażu, uchwycenie subtelnych zmian meteorologicznych. Artystka często nie nadaje tytułu swoim obrazom lub używa lakonicznych tytułów uważając że jej malarstwo powinno być przeżywane, a nie interpretowane. Duże rozmiary obrazów odgrywają istotną rolę, tworząc to pożądane dramatyczne odczucie natury.
Równie ważne jak motyw obrazów jest sam proces tworzenia, odkrywania możliwości koloru i światła, zarówno w tradycyjnej technice olejnej holenderskich mistrzów i spontanicznej „alla prima” charakteryzując się abstrakcyjną strukturą.
Dr Shih-Mei Lee kurator wystawy, doktorantka wydziału Akademii Sztuk Pięknych, Uniwersytetu Edynburga, Szkocji. Wykładowca uniwersytetów na Tajwanie. Jej badania poświęcone są ciekawości – doświadczeniu poznania poprzez sztukę.
www.evamitera.com
Eva Mitera Abstractions a tribute to Wojciech Fangor
Eva Mitera born in 1981 in Warsaw, Poland. Gradate of University of Edinburgh, Scotland with Master of Science in Design and Digital Media under guidance of prof. John Lee. Received her Masters of Fine Arts from European Academy of Fine Arts in Warsaw, at the studio of prof. Mieczysław Wasilewski and Master of Art History from the University of Warsaw under guidance of prof. Maria Poprzęcka.
Member of the Association of Polish Artists and Designers (ZPAP), the Association of Art Historians in Poland (SHS) and the Society for the Preservation of Historical Monuments(TOnZ). Shortlisted at the prestigious Austrian painting competition Strabag Art Award 2014. Eva Mitera has exhibited at the Association of Polish Artists and Designers in Warsaw at numerous exhibitions including cyclic from 2011 Contemporaries and Generations as well an exhibition dedicated to the 70th Anniversary of Warsaw Upraise: Peace and Hope. In 2015 will take part in Florence Biennale as well as two individual exhibitions in Edinburgh, and Warsaw. Her practice encompasses painting, watercolour, drawing, collage as well as graphic design and digital animation.
Eva Mitera paintings principally focused on the theme of landscape, natural and metotological phenomena, images alternately abstract and figurative with evocations of motif. These atmospheric images resist simple perception and analysis both based on memory of the observation taken from nature and transformed onto canvas. It is vital to Eva to capture the subtle changes of weather and the elemental forces of nature, the dramatic, the cataclysmic factor, the tenions and vibration of landscape. Paintings are untitled or with laconic titles for it should be felt not interpreted. Large scale of the oil images play an important role in creating a desired dramatic sense of nature.
Equally important as the motif is the process of creating, exploring the possibilities of color and light, both in traditional oil technique of the Dutch masters and spontaneous strokes of brush “alla prima” characterized by an abstract overall structure.
Dr Shih-Mei Lee Exhibition curator. Shih-Mei Lee is a PhD student at Edinburgh College of Art, University of Edinburgh, Scotland. Lecturer at several universities in Taiwan. Her research interest is in curiosity – the pleasure of knowing – and artistic design experience.
www.evamitera.com